.
مدار از بخش های زیر تشکیل شده است:
1- حساسه (سنسور) آب، شامل خود مخزن، میله های مسی داخل مخزن، ترانزیستورهای T1 و T2 و اجزای مرتبط با آنها،
2- مدار منطقی "و" (and) شامل ترانزیستورهای T3 و T4 و اجزای مرتبط با آنها،
3- رلـه با مداربندی «خودنگه دار»
4- دیود نوری که روشن شدن آن علامت کارکرد پمپ است.
شرح عملکرد مدار را از موقعیتی شروع کنیم که مخزن کاملا خالی است.
الف- مخزن خالی است:
در این حال روی پایه های بیس T1 و T2 ولتاژ مثبتی نداریم و در نتیجه مسیر کلکتور-امیتر هر دو ترانزیستور باز است. در این حال بیس T3 از راه R2 و R3، و بیس T4 از مسیر R4 و R5 پتانسیل مثبت دریافت کرده و هادی می شوند. جریان رله برقرار می شود، S1 و S2 می بندند. بسته شدن S1 ترانزیستور T4 را از مدار خارج می کند (T4 به اصطلاح "پل" می شود) و از این به بعد وضعیت آن تاثیری در کار رله نخواهد داشت. بسته شدن S2 مدار پمپ آب و منبع تغذیه ی آن را می بندد و پمپ شروع به آبدهی به مخزن و پرکردن آن می کند. همزمان LED نیز روشن شده و علامت می دهد که پمپ در حال کار است.
ب- میزان آب مخزن به سطح کمینه می رسد:
سطح آب به میله ی مسی بلند بسته شده به بیس T2 رسیده است. در این حال بیس T2 از طریق آب و بدنه ی فلزی مخزن و مقاومت R1 به پتانسیل مثبت مرتبط شده و به حالت هدایت می رود. R5 روی پتانسیل زمین قرار می گیرد و T4 از حالت هدایت به وضعیت عایقی می رود. باز شدن مسیر کلکتور-امیتر این ترانزیستور، اما، سبب از کار افتادن رله نمی شود، زیرا کلید S1 رله، T4 را از قبل پل کرده و بوبین رله را مستقیماً به کلکتور T3 که هنوز در حالت هدایت است وصل کرده است. خود رله خودش را نگه داشته است و تغییر وضعیت کاری این ترانزیستور اثری بر عملکرد رله نخواهد داشت. این اوضاع، اما، مدت زیادی به طول نخواهد انجامید...
.
پ- ارتفاع آب مخزن به سطح بیشینه ی آن می رسد:
در این حال، سطح آب داخل مخزن بر اثر کارکرد پمپ به نوک میله ی مسی کوتاه رسیده است و ارتباط بین بیس T1 و خط مثبت از طریق میله ی کوتاه و آب و بدنه ی فلزی مخزن و مقاومت R1 برقرار می شود. T1 به حالت هدایت می رود، R3 را در پتانسیل زمین قرار می دهد و در نتیجه T3 به حالت عایقی می رود. خط زمین رله که اینک قطع شده است، باعث بیکار شدن رله و باز شدن کلیدهای آن می شود: T4 دوباره در مدار فعال می شود، پمپ از کار می افتد و لامپ سیگنال (LED) خاموش می شود.
.
ت- آب مخزن مصرف شده و سطح آن از ارتفاع "بیشینه" پایین تر می رود
در این حال بیس T1 پتانسیل مثبت خود را از دست می دهد، R3 در پتانسیل مثبت قرار می گیرد و T3 به حالت هدایت می رود. رله، اما، نمی گیرد زیرا مسیر T4 هنوز باز است.
ث- مقدار آب از سطح کمینه در مخزن پایین تر می رود
در این حال تماس آب با نوک میله ی مسی بلند هم قطع می شود که باعث حذف ولتاژ مثبت روی بیس T2 می شود: R5 از طریق R4 به مثبت تغذیه وصل شده و T4 را به حالت هدایت می برد. مدار تغذیه ی رله بسته می شود و پمپ مجددا روشن می شود و مخزن را به طور کامل پر می کند... و این چرخه همچنان تکرار می شود!
.
این مدار بسیار ساده ولی کارآمد است. از رله ی خوبی در این مدار استفاده کنید. بهترین انتخاب، استفاده از یک رله ی فن خودرو ساخت شرکت وطنی یوفوالکترونیک است که یکی از بهترین قطعه سازان داخلی می باشد.
.
|