.

.

اولین دوچرخه الکتریکی

در سال ۱۸۸۱ یک مخترع فرانسوی به نام گوستاو ترووه اولین سه‌چرخه برقی را ساخت و در خیابان‌های پاریس با آن حرکت کرد. اولین خودرو در جهان می‌توانست با سرعتی تا ۱۲ کیلومتر در ساعت برسد و این سرعت در نمونه‌های بعدی از ۱۲ تا ۲۶ کیلومتر برساعت متغیر بود. یکی از این خودروها زیمنس بود که موتور آن بر روی محور نصب شده و باتری ۱۲ ولتی (سرب اسید) آن در پشت سر راننده قرار داشت.

.

اختراع سه چرخه برقی در ۱۸۸۱ توسط گوستاو ترووه

.

استفاده از سیم‌های الکتریکی به جای اسب‌های ارابه

قدمت اولین پیشگام در این صنعت به سال ۱۸۸۲ برمی‌گردد. ورنر زیمنس رونمایی از اولین کالسکه الکتریکی یا همان تراموای امروزی به نام  "Elektromote"را در مکانی به نام هالِنزه در نزدیکی برلین که کوفورشتن‌دام امروز است، در یک مسیر ۵۴۰ کیلومتری آزمایش کرد. این کالسکه با سیم‌های برقی هوایی که دو قطب داشت تغذیه می‌شد.

.

کالسکه الکتریکی یا تراموای امروزی

.

اولین خودروی الکتریکی

اولین خودروی الکتریکی جهان احتمالا توسط کارآفرین و مخترع آلمانی آندریاس فلوکن در سال ۱۸۸۸ ساخته شد. این خودرو شامل یک بدنه شبیه به کالسکه و یک موتور الکتریکی بود، که ظرفیت تولید ۰/۷ کیلو وات را داشت. این نیرو به محور عقب با کمک یک تسمه‌ی چرمی منتقل می‌شد.

.

ساخت اولین خودروی برقی جهان توسط آندریاس فلوکن در ۱۸۸۸

.

رکورد سرعت خودروی الکتریکی

اولین وسیله نقلیه جاده‌ای "La Jamais Contente" بود که سرعتی بیش از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت داشت. این رکورد سرعت در سال ۱۸۹۹ توسط مهندس بلژیکی و راننده مسابقه Camille Jenatzy بدست آمد. این خودرو مانند یک اژدر طراحی شده و مجهز به دو موتور ۲۵ کیلو واتی بود.

.

رکورد  ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در سال ۱۸۹۹

.

سیر موفقیت اتومبیل‌های برقی

در سال ۱۸۹۹حدود ۹۰ درصد از تاکسی‌های نیویورک بوسیله موتورهای الکتریکی حرکت می‌کردند. در همان سال، لودویگ لونر و فردیناند پورشه خودروی الکتریکی خودشان به نام «لونر پورشه» را ساختند. پورشه برای گسترش این طرح اولین خودروی هیبریدی جهان را در سال ۱۹۰۲ طراحی کرد. «اتومبیل MIXTE»  مجهز به یک موتور احتراق داخلی به انظمام باتری بود. در سال ۱۹۱۲ بیست تولید کننده رکورد ساخت ۳۳.۸۴۲ اتومبیل برقی را به دست آوردند.

.

در سال ۱۸۹۹اغلب تاکسی های نیویورک برقی بودند

.

فراموش شدن خودروهای برقی

در سال ۱۹۱۱ استارت الکتریکی برای موتورهای بنزینی اختراع شد و به دلیل پایین بودن قیمت نفت مدل‌های گوناگونی از این موتور بنزینی تولید شد. از این رو، تولید خودروهای الکتریکی تقریبا در سال ۱۹۲۰ متوقف گردید و خودروی الکتریکی فقط در بازار خاصی کار خود را ادامه داد: در بریتانیا و ایالات متحده به عنوان ماشین حمل و نقل محلی شیر به کار گرفته می‌شد.

.

توقف تولید خودروی الکتریکی در سال ۱۹۲۰ شد

.

بحران نفت جرقه رنسانس

در دهه ۱۹۹۰ بحران نفت، جنگ خلیج فارس و همچنین نگرانی‌های زیست محیطی به یک رنسانس در صنعت خودروی الکتریکی منجر شد. تنظیم فاکتورهای هوای کالیفرنیا خودروسازان را ملزم به ارایه‌ی خودروهای  بدون تولید گازهای گلخانه‌ای کرد و این شروع دوباره صنعت خودروهای الکتریک شد. جنرال موتورز در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ توانست موتور الکتریکی EV1 را بسازد.

.

دهه ۱۹۹۰ رنسانس در صنعت خودروی الکتریکی

.

گامی در راه حفظ محیط زیست

در ابتدای هزاره سوم، با عرضه و رواج خودروهای برقی از نگرانی کارشناسان محیط زیست کاسته شد. از سال ۲۰۰۳ شرکت‌هایی که عمدتا کوچک بودند هم خودروهایی مجهز به موتورهای الکتریکی تولید کردند مانند "STROMOS"، یک خودرو برقی که توسط شرکت آلمانی از سال ۲۰۱۰ ساخته شد، و استفاده‌ی سوزوکی از اسپلش یا اوپل آگیلا-B.

.

از سال ۲۰۰۳ تولید خودرو برقی توسط شرکت های کوچک

.

تسلا، تغییر تصویر

در سال ۲۰۰۶ شرکت آمریکایی تسلا یک خودروی برقی اسپرت به نام تسلا روداستر را معرفی کرد. این خودرو از جایگاه خاصی برخوردار شد. مدل‌های بعدی در ۳/ ۷ ثانیه به سرعتی تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسیدند. با بُردی معادل۳۵۰ کیلومتر و حداکثر سرعتی در حدود ۲۰۱ کیلومتر در ساعت، این اولین خودرو الکتریکی مناسب برای سفرهای دور بود.

.

معرفی خودرو برقی اسپرت تسلا روداستار در سال ۲۰۰۶

.

خودروسازان آلمانی مطرح

پس از چند سال خودروسازان بزرگ آلمان خودروهای الکتریکی خود را به بازار عرضه کردند. از سال۲۰۱۳ فولکس واگن E-Up و  بی‌ام‌و i3 را به بازار عرضه کردند. آن‌ها به طور قابل توجهی گران‌تر از اتومبیل‌های معمولی و تعداد تولید آن‌ها نیز محدود بود. به این خاطر تمایل به خرید این خودروها کم بود. در نتیجه، این خودروهای الکتریکی فقط ۰/۶ درصد از بازار خودرو آلمان را تشکیل می‌دادند.

.

عرضه فولکس واگن مدل ای آپ و  بی ام و مدل آی3 از 2003

.

خودروسازان آلمانی مطرح

خودروسازان معتقدند که آینده متعلق به خودروهای الکتریکی است. تا سال ۲۰۲۵، شرکت فولکس‌واگن می‌خواهد یک چهارم فروش محصولاتش را به خودروهای الکتریکی اختصاص دهد. فولکس‌واگن، دایملر می‌خواهند تسلا را به چالش بکشند و از آن پیشی بگیرند. انتظار می‌رود که دومین مدل الکتریکی پورشه تا سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شود، یعنی ۱۲۱ سال پس از ساخت اولین پورشه الکتریکی.

.

در 2020 عرضه دومین پورشه برقی۱۲۱ سال پس از اولین آن

.

.

نویسنده:  Hilke Fischer

.

.

منبع:

دویچه وله، صدای آلمان

.

.

مطالب مرتبط:

ممنوع شدن خودروهای بنزینی و دیزلی در نروژ

تست دوچرخه های مجهز به محرکه ی برقی

"لایووایر"، نخستین مدل الکتریکی هارلی دیویدسون

الکترونیک در خودرو و دیگر وسایط نقلیه

.

.

www.etesalkootah.ir ||   2020-01-09 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.

.