.

.

مصدق

دولت دکتر محمد مصدق که با پافشاری برای در دست گرفتن کنترل کامل منابع نفتی کشور دشمنی دولت های غربی را به جان خریده بود، سرانجام در ۱۹ ماه اوت سال ۱۹۵۳ برابر با ۲۸ امرداد ۱۳۳۲ خورشیدی توسط سرلشکر فضل‌الله زاهدی که از حمایت ایالات متحده برخوردار بود، سرنگون شد. کودتا علیه دولت مصدق پس از آن امکان‌پذیر شد که ابتدا دولت آمریکا طی عملیاتی موسوم به «عملیات آژاکس» ایران را در آشوب و هرج و مرجی فرو برد که راه را برای سقوط مصدق هموار کرد. در آن زمان دولت آیزنهاور در آمریکا نگران آن بود که این طرح به بیراهه کشیده شود.

والتر اسمیت معاون وزیر خارجه وقت به کاخ سفید اطلاع داد که سازمان سیا برای مقابله با این احتمال، آماده شده‌ است تا در صورت شکست کودتا یک جنگ چریکی دراز مدت و دامنه‌دار علیه فعالان سیاسی در ایران به راه بیندازد.

اسمیت در این یادداشت نوشته‌ است: «تا امروز سیا موفق شده ده نفر را با دستگاه های گیرنده و فرستنده رادیویی در نقاط مختلف ایران بگمارد تا در صورت لزوم با این سازمان تماس برقرار کنند. عده دیگری هم برای پیوستن به آنها تعلیم می‌بینند.»

در همان حال، در پایگاه «ویلوس فیلد» در لیبی که در آن زمان در اختیار آمریکا بود اسلحه و مهمات برای این منظور انبار شده بود. به گفته اسمیت این مقدار اسلحه و مهمات برای مسلح کردن ده هزار نفر کفایت می‌کرد. او می‌گوید که این تجهیزات می‌توانست در عرض سه تا چهار هفته به ایران برسد. اسلحه و مهمات قرار بود در تهران و تبریز همراه با محموله‌های مخفی طلا و پول نقد به دست افراد خاصی برسد.

دستور کودتا از طرف چرچیل و آیزنهاور صادر شده بود. اولی به خاطر انتقام ملی شدن صنعت نفت و دومی به خاطر ترس از حاکم شدن کمونیسم بر ایران. خلع دکتر مصدق به وسیله انجام کودتا یک بار هم قرار بود در سال ۱۳۳۱ بیفتد، اما مصدق متوجه شد و با تعطیل کردن سفارت انگلیس در تهران و اخراج تمام دیپلمات‌های انگلیسی، این برنامه را ناکام گذاشت. غروب روز ۲۴ امرداد ۱۳۳۲ گروهی از افسران سیا در ویلای امنی در تهران گرد هم آمدند.

.

اینک دقیقا نیمه شب است

.

قرار بود در نیمه شب آن روز رمز کلیدخوردن «عملیات آژاکس» با عنوان «حالا دقیقاً نیمه شب است» از رادیو بی‌بی‌سی اعلام شود. عملیات آژاکس در ۴ مرحله انجام می‌شد:

  • تبلیغات منفی و دروغ پراکنی در مساجد، جراید، خیابان‌ها توسط "شبکه بدامن" علیه مصدق در مورد روابط او با حزب توده و شوروی.
  • خلع مصدق از نخست وزیری با فرمان شاه.
  • تظاهرات گروه‌هایی از مردم به نفع شاه و سلطنت.
  • ظاهر کردن پیروزمندانه سرلشکر زاهدی به عنوان نخست وزیر جدید از سوی شاه.

از ساعات اولیه صبح ۲۸ امرداد جمعیتی از اوباش و فواحش از سمت جنوب به سمت مرکز شهر تهران به راه افتادند. با شروع تظاهرات، گروه هایی از مردم نیز تحت تأثیر این جوّ به صف شعاردهندگان علیه مصدق پیوستند و از سوی دیگر، نظامیانی که با دریافت پول به شرکت در کودتا رضایت داده بودند، همراه جمعیت شدند.

ساعاتی پس از ظهر درگیری های بین طرفداران و مخالفان مصدق به اطراف خانه او کشیده شد. عده ی اندکی از نظامیان وفادار به مصدق با همه ی توان در برابر یورش جمعیت و نظامیان حامی کودتا مقاومت کردند اما تصرف ساختمان رادیو، پایان واقعی ماجرا بود.

.

radio2 Radio1 ایستگاه رادیو-1

تصرف اداره فرستنده بی سیم (رادیو تهران) در روز وقوع

کودتای 28 مرداد 1332

.

تا بعد از ظهر خیابان‌ها در کنترل اوباشی بود که به طرفداران مصدق حمله می‌کردند. دفترهای احزاب و نشریات طرف‌دار مصدق یا حزب توده غارت شد و به آتش کشیده شد. منزل دکتر مصدق نیز با تانک و مسلسل مورد حمله نیروهای نظامی کودتا قرار گرفت و مصدق دستور عدم مقاومت به نیروی محافظ نخست‌وزیری داد و در خانه همسایه‌اش پناه گرفت. اوباش و نظامیان به غارت منزل دکتر مصدق پرداختند. میراشرافی، نماینده ی مجلس، فرمان عزل مصدق و نصب زاهدی را از رادیو خواند.

به پیام رادیویی میراشرافی، فردی که 25 سال بعد،در روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب، اعدام شد، در نشانی زیر گوش دهید:

.

فرمان عزل مصدق

توسط میراشرافی، نماینده ی مجلس، از رادیو خوانده شد

.

.