.

.

درگذشت مریم میرزاخانی

.

دو سال پیش در چنین روزی، 24 تیر 1396 برابر با پانزدهم ژوئیه 2017، مریم رفت.  نمی‌توانم باور کنم مریم، این دانشمند دوست داشتنی، متواضع و ایران‌دوست، به این زودی از میان ما رفت.

تسلیت به خانواده‌ی گرامی‌اش، به همسر و فرزندش، به دوستان و هم‌کاران‌اش، و به تمام ریاضی‌دانان جهان و در یک کلام به جامعه‌ی جهانی که انسانی وارسته و نابغه را دیگر در میان خود نمی‌بینند. اما یاد و کارهای درخشان مریم برای همیشه خواهد ماند.

یادش همیشه زنده. بدرود مریم نازنین ما.

.

درباره‌ی مریم میرزاخانی

مریم میرزاخانی ۴۲ سال پیش در ۲۲ اردیبهشت به دنیا آمد و دو سال قبل، پس از چهار سال مبارزه‌ با بیماری سرطان، در سن ۴۰ سالگی از دنیا رفت.

سالروز تولد زنده‌یاد مریم میرزاخانی(۱۲ ماه مه)، ریاضیدان ایرانی، سال گذشته از سوی اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان، روز «زنان در ریاضیات» نام گرفت.

این ریاضیدان به عنوان یکی از ۱۰ ذهن جوان برگزیده سال ۲۰۰۵ از سوی نشریه پاپیولار ساینس در آمریکا و به عنوان «ذهن برتر» در رشته ریاضیات تجلیل شد. او نخستین ایرانی و نخستین زنی بود که موفق به دریافت مدال فیلدز اتحادیه جهانی ریاضیات (IMU) شد. بعد از آن که میرزاخانی فیلدز را دریافت کرد، دنیا بیش‌تر این جایزه را شناخت. مریم به تنهایی توانست علاقه و توجه به ریاضی را در بانوان و دختران ایجاد کند.

میرزاخانی یادداشت‌هایش را به فارسی می‌نوشت و راجع به حل مسایل ریاضی سناریو می‌نوشت. تفکر او، تفکر یک نویسنده بود و از این رو خواسته‌ی نویسنده شدن او با ریاضیدان شدنش چندان در تناقض نبود.

میرزاخانی یک بار صادقانه در مصاحبه‌ای گفته بود که اگر المپیاد ریاضی نبود، ریاضی را دنبال نمی‌کرد. زمانی که او وارد المپیاد شد، کمیته المپیاد ریاضی هشت سال پر جنب و جوش را پشت سر گذاشته بود و در آن زمان این کمیته طرح داد که مسابقات هر سال در یک شهر برگزار شود.

میرزاخانی در دبیرستان فرزانگان، توسط دانشمندان المپیادی که طی چند سال پیش از آن تربیت شده بودند، آموزش دید. این در حالی است که تا قبل از درخواست میرزاخانی و دوستان او، کلاس المپیاد در این مدرسه فقط برای پسران برگزار می‌شد. او در المپیادهای ریاضی هنگ‌کنگ و کانادا در 1994 و 1995 درخشید.

.

مریم میرزاخانی که بود

.

مک‌مولن، ریاضی‌دان آمریکایی در زمان دریافت جایزه فیلدز مریم میرزاخانی اعتراف می‌کند که در زمان دریافت جایزه از سوی مریم این دغدغه را داشته که چطور کارهای مریم میرزاخانی را به بهترین شکل ممکن ارایه کند. این در حالی است که در همان زمان متوجه شده تمام حواس مریم میرزاخانی به فرزندش آناهیتا بوده است. یکی از دغدغه‌های مریم میرزاخانی که در مهاجرت با شوهر غیرایرانی ازدواج کرده بود، این بود که بتواند برای فرزندش شناسنامه ایرانی بگیرد.

در مراسم اولین "گرامیداشت روز زنان در ریاضیات" که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفته شد که به پیشنهاد «کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران» در اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان، نام‌گذاری «روز زنان در ریاضیات» در ۱۲ مه مصادف با ۲۲ اردیبهشت، روز تولد خانم مریم میرزاخانی مطرح شد و سرانجام در اولین کنفرانس بانوان ریاضی در جهان در مرداد ۹۷ به تصویب رسید. این در حالی بود که اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان می‌خواست ۱۴ مارس «روز عدد پی» را روز جهانی ریاضیات نامگذاری کند.

این روز امسال برای اولین بار در جهان در بیش از ۱۰۰ دانشگاه جهان گرامی داشته می‌شود.

.

نامگذاری آموزشگاهی به نام مریم میرزاخانی

در بهمن ماه سال 1396، «انجمن حامی» که یک انجمن خیریه‌ی مدرسه ساز است، آموزشگاهی را در روستای «ایتک» از توابع شهر سرباز در استان سیستان و بلوچستان افتتاح کرد.

.

دانش آموزان آموزشگاه مریم میرزاخانی در روستای ایتک شهر سرباز در استان سیستان و بلوچستان

.

بهمن ماه 1396 - گشایش آموزشگاه مریم میرزاخانی در روستای ایتک شهر سرباز در استان سیستان و بلوچستان

.

این مدرسه که با کمک یکی از هموندان نیکوکار این انجمن پایه‌گذاری شد، به افتخار نابغه‌ی از دست رفته‌ی ریاضیات، مدرسه‌ی مریم میرزاخانی نام‌گذاری شد.

.

بهمن ماه 1396 - دانش آموزان در روز گشایش آموزشگاه مریم میرزاخانی در روستای ایتک شهر سرباز در استان سیستان و بلوچستان

.

نامگذاری آموزشگاه مریم میرزاخانی در روستای ایتک شهر سرباز در استان سیستان و بلوچستان

.

.

مطالب مرتبط:

مریم میرزاخانی: افتخار دیگری برای ایرانیان، به ویژه برای بانوان ایرانزمین

.

.

منابع:

مریم میرزاخانی نابغه ایرانی ریاضیات درگذشت

جایزه فیلدز "میرزاخانی" انقلابی در جهان مذکر بود

دو ستاره در آسمان ادب و دانش ایران

یک روز جهانی به خاطر مریم میرزاخانی (ویدیو)

پیشنهاد معاون رئیس‌جمهور در امور زنان برای اعطای جایزه بین‌المللی "مریم میرزاخانی"

اعطای تابعیت به فرزندان زنان ایرانی شامل چه کسانی می‌شود؟

بانوی ایرانی جاودان در تاریخ ریاضیات

.

.

www.etesalkootah.ir ||   2019-07-15 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.

.