.

.

لوگوی فعالیت رادیو آماتوری در جزیره ی شیف در خلیج فارس

.

استان بوشهر و جزیره‌ی شیف در خلیج فارس به همت اعضای گروه رادیوآماتوری البرز در نیمه‌ی دوم آبان ماه سال جاری میزبان یک گروه رادیو آماتوری خارجی بود.

با تلاش و برنامه‌ریزیِ مشترک، شرکت «افق ارتباطات میثاق» و «گروه رادیویی البرز» موفق شدند از «گروه رادیوآماتوری رابینسون» از فدراسیون روسیه جهت برگزاری یک اردوی رادیوآماتوری در شهر بندری بوشهر دعوت به عمل آورند. اعضای این گروه، که متشکل از هفت رادیوآماتور روسی بودند، در تاریخ ۲۵ آبان ۹۷ وارد ایران شدند.

.

بنر خوش آمد گویی به رادیوآماتورهای میهمان

.

این اردو با هدف فعال‌سازی جزیره شیف واقع در استان بوشهر در بحث رادیوآماتوری، به مدت یک هفته ادامه پیدا کرد و پس از انجام بیش از ۲۶۰۰۰ تماس موفق، در بامداد روز شنبه، سوم آذر ماه، به پایان رسید و گروه روس بامداد روز بعد ایران را به مقصد کشور متبوع خود ترک کردند.

برنامه‌ریزی این رویداد مهم رادیوآماتوری، از یک سال پیش آغاز شده بود و زمان و نیروی زیادی برای انجام امور اداری و قانونی، بازدید از جزیره، هماهنگی‌های مربوط به حمل و ‌نقل، اجاره سکونت‌گاه، وصول تاییدیه‌های گمرکی و غیره صرف شد.
در نهایت، این فعالیت به کد بین‌المللی AS-189 و با شناسه EP6RRC از تاریخ ۲۵ آبان تا ۳ آذر ماه در جزیره شیف واقع در خلیج همیشه فارس برگزار شد.

.

عکس یادگار سفر رایوآماتورهای میهمان گروه رابینسون روسیه با دو تن از اعضای فعال گروه رادیویی البرز

.
فارغ از مسایل فنی، کلیه اپراتورهای ایرانی و خارجی، به طور دایم و با فاصله‌ی زمانی مشخص، موقعیت استقرار ایستگاه را «جزیره شیف - خلیج فارس» اعلام می‌کردند و همین موضوع در تمامی تبلیغات اینترنتی هم اعلام شده بود. به این وسیله، رادیوآماتورهای هموند گروه رادیویی البرز تلاش داشتند تا نام «خلیج همیشه فارس» را سوار بر امواج رادیو به گوش هزاران رادیوآماتور در سراسر جهان برسانند.

.

تصویری از برقراری تماس رادیویی روی باند 15 متر موج کوتاه و آنتن های ایستگاه رادیوآماتوری جزیره شیف

.

برنامه ی روزانه این فعالیت به شرح زیر بود:

.

23 و 24 آبان ماه:

دیدار در مسکو

24 و 25 آبان ماه

پرواز به تهران و سفر زمینی به بندر بوشهر و جزیره شیف

25 آبان ماه

تعیین موقعیت مکان استقرار

25 آبان ماه تا 2 آذر ماه

فعالیت رادیوآماتوری

3 آذر ماه

برچیدن تجهیزات و بازگشت به تهران

4 آذر ماه

پرواز بازگشت گروه رابینسون به روسیه

.

از میان رادیوآماتورهای ایرانی، تعدادی در محل ایستگاه در جزیره‌ی شیف حضور داشتند و ضمن بازدید از ایستگاه، با علاقه شیوه‌های ستاپ آنتن ها و تجهیزات، و همچنین نحوه‌ی برقراری تماس‌ها را دنبال می کردند. افزون بر این، گروه دیگری از هموطنان رادیوآماتور در شهرهای مختلف کشور این فعالیت را دنبال می‌کردند و با آن تماس رادیویی نیز برقرار کردند.

لازم به یادآوری است که جزیره شیف، به علت غیرتوریستی بودن، فاقد امکاناتی مانند مهمان‌پذیر یا هتل بود و گروه میزبان تنها توانسته بود ساختمانی برای اسکان میهمانان تدارک ببیند. علاقه‌مندان حاضر در جزیره در شهر بندری بوشهر اسکان یافتند که از نظر امکانات اقامتی، اعم از هتل و مسافرخانه، در وضعیت مطلوبی بود. البته اینان می‌بایستی همه روزه فاصله‌ی 25 کیلومتری میان بوشهر تا جزیره را با تاکسی بپیمایند.

همان طور که از پیش اعلام شده بود، گروه رادیو آماتوری البرز به رادیوآماتورهای ایرانی که‌ موفق به برقراری تماس با ایستگاه EP6RRC شدند، گواهی افتخار (Award) الکترونیکی اهدا نمود. افزون بر این، گروه البرز به دارندگان بالاترین تعداد تماس (حداقل ۳ تماس در ۳ باند مختلف) نیز جایزه‌های کوچکی اهدا کرد.

.

گواهی های افتخار رادیواماتورهای ایرانی که موفق به تماس رادیویی با ایستگاه جزیره ی شیف شدند

.

پس از پایان موفقیت‌آمیز این فعالیت رادیوآماتوری، گروه رادیویی البرز اعلامیه‌ی زیر را در سایت خود منتشر کرد:

.

بنام خدا
اردوی مشترک رادیو آماتوری گروه البرز و‌ گروه رابینسون کشور روسیه برگزار شد.
این اردو با هدف اکتیویشن جزیره شیف واقع در استان بوشهر، به مدت یک هفته با بیش از ۲۶۰۰۰ تماس در بامداد شنبه به پایان رسید و گروه روس بامداد ۴ آذر ایران را به مقصد کشور متبوع خود ترک کردند.
برنامه ریزی این رویداد مهم رادیو آماتوری، بالغ بر یک سال پیش آغاز شده بود و زمان بسیاری برای گرفتن مجوز، بازدید از جزیره، هماهنگی‌های مربوط به حمل و‌ نقل، اجاره منزل، وصول تاییدیه‌های گمرکی و ... صرف شد.
در نهایت این اکتیویشن به کد بین المللی AS-189 و با شناسه EP6RRC از مورخه ۲۵ آبان لغایت ۳ آذر ماه در خلیج همیشه فارس، جزیره شیف، برگزار شد.
فارق از مسایل فنی، کلیه اپراتورهای ایرانی و خارجی به طور دایم و با فاصله زمانی مشخص موقعیت استقرار ایستگاه را «جزیره شیف - خلیج فارس» اعلام می‌کردند و همین موضوع در تمامی تبلیغات اینترنتی هم اعلام شده بود. به این وسیله تلاش کردیم نام خلیج همیشه فارس را سوار بر امواج رادیو به گوش هزاران رادیو آماتور در سراسر جهان برسانیم.

با تشکر فراوان از :
سازمان محترم تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی،
جناب آقای دکتر فرد،
جناب آقای دکتر اکبرپور،
سرکار خانم مهندس مرتضوی،
آقای مهندس میری،
آقای مهندس حسینی،
آقای مهندس بزرگی،
آقای مهندس شعبانی و همکاران محترم منطقه شیراز،
گروه محترم نظارت سازمان.


سپاس فراوان از دوستان رادیوآماتور عزیزی که در محل اردو و خارج از آن ‌همکار و ‌همیار بودند:
حاج آقا کشاورز و شرکت محترم میثاق،
جناب آقای مبینی،
جناب آقای شکراللهی،
دوستان رادیوآماتوری که با ما تماس رادیویی داشتند،
خبرنگار محترم صدا و سیمای مرکز بوشهر، سرکار خانم رضوی
و همه عزیزانی که به هر نحو در این فعالیت ما را همراهی نمودند.

.

در طول برگزاری این فعالیت رادیوآماتوری، صداوسیمای بوشهر گزارش خبری خوبی همراه با مصاحبه با آقای سید محمد عظیمی را تهیه و پخش کرد که برای آشنا کردن مخاطبان با رادیوآماتوری سودمند بود. این گزارش را در این‌جا ببینید:

.

گزارش صدا و سیمای مرکز بوشهر از برگزاری اردوی رادیوآماتوری جزیره شیف

.

تارنمای «اتصال کوتاه» به نوبه‌ی خود به تمامی افرادی که در برگزاری اردوی رادیوآماتوری جزیره‌ی شیف زحمت کشیدند و با این کار ارزشمند خود پرچم رادیوآماتوری ایران را بالا نگه داشتند، خسته نباشید می‌گوید و از یکایک این دوستان و علاقه‌مندان رادیوآماتوری صمیمانه تشکر و قدردانی می‌نماید و برای آنان آرزوی توفیق روزافزون دارد. قطعاً برگزاری چنین مراسمی مستلزم همکاری و کار تیمی و گروهی توام با همدلی و همکاری متقابل می‌باشد که تجلی آن در اجرای بی‌نقص مراسم بالا به چشم می‌خورد. بدیهی‌است که چنین حرکت‌هایی، موجب رشد و شکوفایی هر چه بیش‌تر فرهنگ رادیوآماتوری در کشور عزیزمان ایران خواهد بود.

تارنمای اتصال کوتاه برای گروه رادیویی البرز در ادامه‌ی راه خود آرزوی موفقیت دارد و امیدوار است در آینده نیز شاهد برگزاری مجدد این‌چنین اردوهایی باشد.

.

.

مطالب مرتبط:

از یادداشت‌های روزانه‌ی یک رادیوآماتور

چند مقاله برای نوآموزان رادیوآماتوری

بنیان‌گذاری نخستین انجمن رادیوآماتوری در ایران

انتشار نادر امواج از ایران: اردوی رادیوآماتوری در جزیره‌ی کیش

رادیوآماتوری: 33 سال پیش در چنین روزهایی – بخش اول

رادیوآماتوری: 33 سال پیش در چنین روزهایی – بخش دوم

انجمن رادیوآماتوری پارسیان در رسانه‌ی آلمانی

29 فروردین، هجدهم آوریل: روز جهانی رادیوآماتوری

با جوان‌ترین رادیوآماتور ایران آشنا شویم

برگزاری نمایشگاه بین‌المللی رادیوآماتوری در آلمان

دوستداران رادیوآماتوری و مخابرات بشتابند

.

.

برای خواندن بیش‌تر:

سایت رسمی این اکتیویشن

سایت گروه رادیوآماتوری رابینسون روسیه

سایت دنیای تماس راه دور

سایت اخبار تماس راه دور

بلاگ تماس راه دور من

سایت مدیوم

.

.

www.etesalkootah.ir ||   2019-01-22 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.

.