.

.

گاهی اوقات لازم است که یک ترانزیستور کوچک مانند BC547 را در ولتاژی خیلی بالاتر از ولتاژ کار مُجازی که در داده برگ آن ذکر شده، به کار ببریم. این کار را می‌توان با مداربندی چند عدد از این ترانزیستور به صورت متوالی (سری)، همان طور که در تصویر زیر دیده می‌شود، به انجام رساند.

.

کلیدگری ولتاژ بالا با ترانزیستورهای کوچک

.

این ترتیب مداربندی، هر چند اندک، اما کاستی‌هایی دارد: در این‌جا یک جریان نشتی ثابت و دایمی از مقاومت‌های سری‌شده می‌گذرد و ولتاژ اشباع خیلی بالاتر است.

در حالی که این کاستی‌ها نتایج عملی محدود و ناچیزی دارند، اما در مقابل، این مدار را می‌توان در ولتاژهایی تا 100 ولت به کار گرفت.

فرض کنید که می‌خواهیم با این مدار ولتاژی برابر 100 ولت را با جریانی که از 2 میلی‌آمپر تجاوز نمی‌کند، قطع و وصل (سوییچینگ) کنیم. اگر ضریب تقویت جریان برابر 200 باشد، جریان بیس 10 میکروآمپر خواهد بود. به محض این که ولتاژ دو سر مقاومت‌4 از 0/68 ولت بالاتر برود، ترانزیستور‌3 به حالت هدایت می‌رود و مسیر کلکتور-امیتر آن کم‌اهم می‌شود. جریان بیس ترانزیستور‌2 هم از مقاومت 4 عبور می‌کند. بنابراین، تامین جریان بیس این ترانزیستور باعث می‌شود که افت ولتاژ روی مقاومت‌4 دو برابر شده و به 1/36 ولت برسد.

جریانی که ترانزیستور‌1 را به حالت هدایت می‌برد، از مقاومت 1 می‌گذرد. در نتیجه، عملکرد این ترانزیستور اثری بر روی مقدار جریان عبوری از شبکه‌ی مقاومتی ندارد و هیچ افت ولتاژ اضافی به آن تحمیل نمی‌کند.

البته، در ترانزیستور 1 در حالت هدایت کامل در حدود 0/2 ولت ولتاژ اشباع وجود خواهد داشت. مجموع افت ولتاژ در این مدار تقسیم ولتاژ برابر خواهد بود با  ولت 2/2 = 0/2 + (103 × 68 × 5-10) × 3 .

بالابردن مقدار اهمی مقاومت‌های 2 تا 4 به 270 کیلواهم، باعث می‌شود تا ولتاژ اشباع به 8/3 ولت افزایش پیدا کند. در مقابل، اما، جریان نشتی بسیار کوچک‌تر خواهد شد.

.

.

مطالب مرتبط:

 

.

.

www.etesalkootah.ir ||   2018-02-27 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.

.