.

.

پیش‌درآمد

جزییات مهم هستند، چون «شیطان در جزییات لانه دارد»! این یک ضرب‌المثل آلمانی است. در دیگر زبان‌های اروپایی هم همین مضمون به شکل‌های مختلف ورد زبان مردم است. اما چرا؟

مردم اروپا (و جاهای دیگری مانند ژاپن و آمریکا و حتی چین) یک سنّت صنعتی دویست سیصد ساله پشت سر خود دارند. قرن‌هایی که مردم در این کشورها مجبور بوده‌اند (و هنوز هستند) تا زیر یک نظم و انضباط آهنین و به مدت طولانی در کارخانجات و صنایع و معادن ذغال‌سنگ و سنگ آهن در گروه‌های بزرگ با هم کار کنند و به عنوان ساکنان کشورهایی که اغلب هیچ ذخایر زیرزمینی ارزشمندی نداشته اند، با صادر کردن کالای صنعتی پرکیفیت بازارهای جهان را بربایند و محصول خود را در آن‌ها بفروشند و با درآمد حاصل از آن، مایحتاج خود اعم از مواد خام و مواد غذایی را وارد کنند.

این سابقه‌ی صنعتی علاوه بر این که الگوی رفتاری منظم و با دیسیپلینی در این جوامع بوجود آورده و روحیه‌ی همکاری و تقسیم کار و انعطاف و رواداری و وجدان کاری را در آنان تقویت کرده، جدیت و دقت در جزییات ریز زندگی و کار را هم به شکل یک مشخصه‌ی اخلاقی و رفتاری برای فرد‌فرد مردم به ارمغان آورده است.

.

الگوی رفتاری در جوامع صنعتی

.

صحبت را به «جزییات» محدود می‌کنم، زیرا حوصله مردم این روزها به سبب انواع گرفتاری خیلی کم‌تر از آن است که متوقع باشیم یک متن بلند را با دقت بخوانند خصوصاً این‌که می‌دانیم درصد بالایی از افراد به جزییات توجه ندارند!

جزییات در بیش‌تر اوقات دیده نمی شوند، گاهی بی‌اهمیت به نظر می‌رسند، گاهی پشت گوش انداخته می‌شوند و گاهی به خاطر کمبود وقت از آن‌ها عبور می‌شود. اما طبق قوانین مورفی، همین جزییات هستند که یک کار خوب را به یک رسوایی تمام‌عیار تبدیل می‌کنند.

راه دور نمی‌روم و به بررسی چند و چون پذیرش وجود جزییات، دیدن جزییات، و میزان اهمیت دادن به جزییات در ذهن و در عمل خودمان می‌پردازم. دوست دارم این موضوع را با مثال‌های عملی تشریح کنم.

فکر می‌کنم که این مطلب کوتاه اپیزود آغازین رشته‌ای از نوشتارها در این مورد شود که با ارایه‌ی مثال‌های عینی، مواجهه با این موضوع را در سطح جامعه، در صنعت و در تولید و زندگی روزمره‌مان، از زوایای مختلف عریان به نمایش بگذارد.

در این راه از خوانندگان دعوت می‌کنم که تجربیات خود را برایم بفرستند، چه به صورت نوشتاری جامع و یا به شکل یادداشتی کوتاه.

این که در مورد جزییات بنویسم و همچنین مطلبی که در ادامه تقدیم می‌شود، ایده و نوشته‌ی خواننده‌ی گرامی، آقای «سعید خون‌گرم خوش» است.

.

.

مطالب مرتبط:

شیطان در جزییات لانه دارد - 1

.

.

www.etesalkootah.ir ||   2020-10-01 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.

.