.

.

شعر ویرایش نخست داستان دو کاج

این داستان زیبای اخلاقی را که در آن از سیم تلگراف و مرکز پیام‌رسانی مخابرات نیز به نظم سخن رفته است، به عنوان شادباش سال نو تحصیلی انتخاب کرده‌ام. این شعر را «محمد جواد محبت» سروده بود.

محمد جواد محبت شاعر داستان دو کاج

این داستان به همت گروهی از جوانان هنرمند به صورت کلیپ زیر ارایه شده است:

داستان دو کاج

متن شعر «داستان دو کاج» تا سال تحصیلی 1361 همان بود که در سمت راست ملاحظه می‌شود.

.

نخستین ویرایش داستان دو کاج

اما، به مرور به نظر رسید مجازاتی که کاج «سنگدل» در این داستان با آن روبرو می‌شود با «گناه» او همخوانی ندارد و این جزای سخت تا اندازه‌ای با روح لطیف کودکان ده-دوازده ساله انطباق ندارد. و چه بسا معیارهای آموزشی و تعریف «خشونت» به مرور زمان تغییر یافته بود.

این موضوع باعث شد که، با حفظ چهارچوب شعر، متن آن تلطیف شود.

متن تغییر یافته‌ی آن، باز هم به قلم شاعر، محمدجواد محبت، در تصویر زیر دیده می‌شود.

ویرایش تازه از داستان دو کاج

تلگراف، به عنوان اولین وسیله‌ی الکتریکی مخابراتی راه دور، خیلی زود وارد ایران شد و نه تنها در حوادث تاریخی یک‌صد سال گذشته‌ی کشور ما نقش بازی کرد، بلکه شاعرانی نیز در سروده‌های خود به این فن‌آوری قرن نوزدهمی اشاراتی داشته‌اند.
در این خصوص باز هم خواهم نوشت.

.

در روز 22 اسفند 1401 خبری متأثر کننده در رسانه‌ها منتشر شد: استاد محمد جواد محبت، شاعر سروده‌ی معروف «دو کاج» درگذشت: «محمد جواد محبت، شاعر برجسته کرمانشاهی، که کودکان ایرانی او را با شعر «دو کاج» می‌شناسند، لحظاتی پیش بر اثر عارضه‌ی قلبی در سن ۸۰ سالگی درگذشت.»

مرحوم استاد محبت در سال ۱۳۲۲ در شهر کرمانشاه چشم به جهان گشود و از شاعران فعال پیش از سال ۱۳۵۷ و از همفکران جلال آل احمد بود.

.

.

آخرین به‌روز رسانی:

26 اسفند 1401 – افزودن خبر فقدان شاعر

.

.

مطالب مرتبط:

زمانی که انگلستان با خط تلگراف به هند وصل شد

.

.

www.etesalkootah.ir ||   2019-09-23 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.

 .