.

.

مهندس کریم معتمدی در ۱۸ تیر ماه سال ۱۳۰7 در شهر بابل متولد شد. دوره‌ی تحصیلات مقدماتی را در مدارس ابتدایی بابل آغاز کرد و تحصیلات تکمیلی‌اش را همزمان در رشته‌ی مهندسی مکانیک و رشته‌ی زبان فرانسه در دانشگاه تهران به پایان رساند. پس از آن برای ادامه‌ی تحصیل به اروپا (فرانسه، انگلستان و آلمان) و سپس به امریکا رفت، ولی به عللی به ایران بازگشت و در وزارت‌خانه‌ی پست و تلگراف و تلفن مشغول کار شد و طولی نکشید که به معاونت فنی وزارتخانه رسید.

در دوران وزارت ایشان اولین ایستگاه ماهواره‌ای مخابراتی ایران در اسدآباد همدان افتتاح شد و از این طریق ایران به شبکه‌ی تلفنی بین‌المللی متصل شد.
کریم معتمدی در سال ۱۳۵۳ در کابینه‌ی امیرعباس هویدا به عنوان وزیر پست و تلگراف و تلفن منصوب شد. آقای خوانساری، از مدیران اسبق وزارت پست و تلگراف و تلفن، از خاطرات خود چنین نقل کرده‌اند که: ... "یک روز تا رسیدم خانه تلفن زنگ زد. گفتند با آقای وزیر صحبت کن. وزیر پرسید از ایستگاه‌ها چه خبر؟ ما برنامه داشتیم که از هر ایستگاه دو بار در ماه بازدید کنیم. همه جزئیات را برایش توضیح دادم. بعد گفت حالا زنگ بزن به رئیس منطقه مخابرات و بگو با من صحبت کند. معلوم شد عصرها می‌نشیند در خانه‌اش و از ناحیه‌های مختلف گزارش می‌گیرد."

وی در سال ۱۳۵۶ در کابینه‌ی جمشید آموزگار برای بار دوم وزیر پست و تلگراف و تلفن شد. معتمدی در تاریخ ۵ شهریور سال ۱۳۵۷ و در ۱۷ آبان ۱۳۵۷ به ترتیب در کابینه‌های شریف امامی و ارتشبد ازهاری، وزیر پست و تلگراف و تلفن بود.

.

درگذشت مهندس کریم معتمدی وزیر اسبق وزارت پست و تلگراف و تلفن

.

معتمدی مردی پرتلاش، آرام، بی‌آزار و بدون تظاهر بود. او و برادرش از سال 1331 مالک یک فروشگاه دستگاه‌های خانگی الکترونیکی در خیابان فردوسی بودند و شرکت «متز» آلمان را، که در آن زمان یکی از برندهای مطرح محصولاتی چون گیرنده‌ی رادیو و تلویزیون در آلمان و جهان بود، به صورت انحصاری نمایندگی می‌کردند. این مرد پرتلاش، هر روز بعد از اتمام وقت اداری در این مکان به تعمیر رادیو و تلویزیون می‌پرداخت، اما بعدها برای جلوگیری از تضاد منافع و برخورد کار شخصی با پست دولتی خود، آن فروشگاه را فروختند.

کریم معتمدی در کنار تصدی مقام وزارت پست و تلگراف و تلفن در زمان نخست وزیری جمشید آموزگار، به کارهای دیگری از قبیل نویسندگی نیز می‌پرداخت. او از معدود افرادی است که در دوره‌ی فعالیت حزب رستاخیز مقالاتی برای نشریه‌ی تئوریک «جامعه‌ی نوین» نوشته و به چاپ می‌رسید. ایشان به زبان‌های فرانسه، انگلیسی و آلمانی تسلط داشتند.

مهندس معتمدی در بامداد ۴ دی ۱۳۹۷ درگذشت. مراسم ختم کریم معتمدی در مسجد پیامبر اعظم برگزار شد و ۵ دی ماه در قطعه ۳۱۵ ردیف ۱۰۱ شماره ۴۶ بهشت زهرا در کنار همسرش آرمید...

در جایی یک خاطره از ایشان خواندم که می گفت: "ایران، به جز در دهه‌ی 1350 که به یُمن بالا رفتن قیمت نفت، برای چند سالی ثروتی بهم زده بود و البته این ثروت به ریخت و پاش‌هایی مانند واردات خودروهای خارجی و سیگار و شکولات و لباس نوزاد از «مادرکِیر» به قشرهای محدودی در شهرهای بزرگ اختصاص داشت، در کل زمان دولت‌های پهلوی کشور فقیری بود. در تهران مدت انتظار برای گرفتن یک خط انشعاب تلفن ثابت به 13 تا 15 سال می‌رسید و اکثر شهرهای ایران تلفن نداشتند تا این که ایشان به خدمت وزارت پست و تلگراف و تلفن درآمدند. او از کشورهای اروپایی ده‌ها دستگاه کهنه تلفن هندلی که سیستمی قدیمی و از رده جهانی خارج شده بود را خریداری کرد و تقریبا در سال ۵3 همه شهرهای ایران دارای تلفن شدند. من البته در فیلم‌های قدیمی تلفن هندلی می‌دیدم، اما‌ وقتی به چند شهرستان کوچک رفتم، دیدن این تلفن‌ها از نزدیک صفایی داشت. آن موقع خیلی خوشحال بودیم که همه شهرهای ایران تلفن دارند."

خانواده بزرگ معتمدی به درستی از نیکوکاران شهر بابل و از فرهیختگان این شهر بودند و کارهای خیریه‌ی قابل توجهی انجام داده‌اند، از جمله وقف زمین برای ساخت گورستان عمومی بابل و ساخت دبیرستان معتمدی. ضمنا پسر عموی ایشان، آقای قاسم معتمدی، قریب 9 سال رییس دانشگاه اصفهان بود و بعدها در آخرین کابینه‌ی هویدا به وزارت علوم منصوب شد.

روانِ این ایرانى پُرتلاش و خدمت‌گزارِ میهن آنوشه، و نام و یادش گرامى باد.

.

.

منابع:

ویکی‌پدیا فارسی

ویکی‌فقه

کتاب: شرح حال رجال سیاسی و نظامی معاصر ایران (جلد سوم) نوشته باقر عاقلی

.

.

مطالب مرتبط:

تلفن در ایران چگونه ملی شد

از وزارت پست، تلگراف و تلفن تا ارتباطات و فن آوری اطلاعات

معتمدی دات کام

.

.

آخرین به روز رسانی: 1397/12/11

اصلاح تصویر و متن (با سپاس از خواننده گرامی با نام «خلبان»)

.

.

www.etesalkootah.ir ||   2019-01-04© 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.

.