.

.

این مولد فرکانس برای کارهای اندازه گیری در الکترونیک، برای آزمایش و تجربه های مختلف مثلاً در «موزیک-الکترونیک»، و حتی برای آموزش مدارهای الکترونیک سودمند است، زیرا بر روی 4 پایانه ی خروجی آن سیگنال هایی با 90 درجه اختلاف فاز نسبت به هم ارایه می شود، به این ترتیب که اگر فاز خروجی U1 را صفر درجه بگیریم، فاز خروجی U2 نسبت به U1 مقدار 90 درجه، و U3 نسبت به U1 180 درجه، و U4 نسبت به U1 270 درجه اختلاف فاز خواهد داشت.

.

نقشه شماتیک مدار مولد سیگنال سینوسی در 4 فاز

.

انتقال فازهای 180 درجه ای (U1/U3 , U2/U4) با بهره گیری از مدار «وارونگر» (اینورتر) و وارونه کردن سیگنال ورودی به آنها حاصل شده است. انحراف فاز 90 درجه ای، اما، با به کار گیری شبکه ی مقاومت-خازن (RC) بر روی «ورودی وارونگرِ» آن تقویت کننده ی عملیاتی که دارای خروجی U1 است ایجاد شده است.

مدار روی یک قطعه فیبر مدار چاپی کوچک سوار می شود. طرح پیشنهادی برای مونتاژ روی فیبر مدار چاپی و راهنمای چینش افزاره ها بر روی آن را در زیر می بینید:

.

طرح فیبر مدار چاپی و راهنمای چینش افزاره های مدار مولد سیگنال سینوسی در 4 فاز

.

به کمک پتانسیومتر مدار می توان دامنه خروجی ژنراتور را تغییر داد.

با مقادیر داده شده برای افزاره ها بر روی نقشه، فرکانس ثابت یک کیلوهرتز در این مدار تولید خواهد شد.

.

.

منبع:

مجله Funkschau

.

.

مطالب مرتبط:

مولد موج سینوسی با فرکانس نقطه ای

مدار یک مولد موج سینوسی 3 فاز

مـولـد شکل موج دلخـواه!

ساخت یک DDS

.

.

www.etesalkootah.ir ||   2016-12-31 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.