.

.

برای کسانی که یک میکروسکوپ در اختیار دارند، مبرم ترین وسیله ی بعدی برای تکمیل آن، یک  «میکرو دوربین» (Micro Camera) است تا به کمک آن بتوانند تصویرهایی از "دنیای ریزترین ها" تهیه کنند و برای استفاده ی دیگران انتشار دهند.

در واقع،  این توانایی که کاربرِ میکروسکوپ، تصاویری را که خود در جریان کار  لذت بخشِ میکروسکوپی کردن به چشم دیده، به صورت عکس درآورد و به دیگران نشان دهد، نه کار ساده ای است و نه بدون ابزار مناسب امکان پذیر می باشد. روشن است که اولین وسیله ی لازم یک دوربین (Camera) است!

.

یک وب کم مناسب برای تبدیل به میکروکمرا 

.

ما در این جا یک دوربین «وب کم» با مارک Terratec را برای استفاده در عکاسی میکروسکوپی سازگار خواهیم کرد تا به وسیله ی آن بتوانیم عکس هایی از دنیای حیرت انگیزِ «بسیار کوچک ها» بگیریم. وظیفه ی «وب کم» گرفتن فیلم و برداشتن تصویر، ضبط کردن آنها به صورت زنده و «برخط»، و نهایتاً تبدیل آنها به علایم و سیگنال های الکتریکی است که برای نمایش بر روی پرده ی مانیتور مناسب باشد، طوری که افراد زیادی به صورت همزمان قادر به تماشای آنها باشند.

مانع اصلی در برآورده کردن این آرزوی ما قیمت بسیار بالای دوربین های ویژه ی میکروسکوپ است که خریدن آن را برای همگان مشکل می کند. برای چیره شدن بر این چالش یکی از نخستین ایده های خود را که عملی تر از همه یافتم، انتخاب کردم: استفاده از یک «وب کم» معمولی که برای نصب روی پی.سی. به کار برده می شود.

از همان گام نخست برایم روشن شد که چالش های زیادی در پیش خواهند بود تا کاری شُسته و رُفته به انجام برسد.

.

 دمونتاژ وب کم   سنسور تصویر و فیلتر فروسرخ در یک وب کم

.

دلیل اصلی پیچیدگی کار این بود که می بایستی عدسی «ابژکتیو» به کار رفته در دوربین «وب کم» از آن جدا شود. اما چون فیلتر فروسرخ همراه با عدسی به صورت یکپارچه ساخته شده است، جداکردن ابژکتیو به معنی از دست رفتن فیلتر پیش گفته نیز می باشد. باید بدانیم که اگر این فیلتر از مقابل سنسور دوربین به کنار رود، سنسور صحنه ی روبرویش را هم در طیف مرئی و هم در طیف فروسرخ "می بیند" و این امر سبب درهم و برهم شدنِ شدیدِ تصویر نهایی می گردد، زیرا اجزای هر دو تصویر را به طور همزمان ضبط خواهد کرد. در نتیجه، تصویری که از چنین دوربینی به نمایش درخواهد آمد، با آن تصاویر زیبایی که در زیر میکروسکوپ دیده می شوند، هیچ هماهنگی نخواهند داشت.

.

جدا کردن فیلتر فروسرخ

بیایید ببینیم راه درست این کار چیست که عدسی ابژکتیو دوربین را طوری از آن جدا کنیم که فیلتر در جای خود باقی بماند.

.

عدسی های ابژکتیو به کمک اره دستی جدا می شوند

.

گام نخست، انتخاب یک «وب کم» با درجه ی تفکیک (رزولوسیون) خوب، در حدود 1/3 مگاپیکسل است که همچنین، جدا کردن عدسی آن ساده باشد. همین دلایل بود که ما را به انتخاب دوربین «تِراتِک» سوق داد.

.

ابژکتیو برش خورده   جدا کردن عدسی از ابژکتیو برش خورده با احتیاط صورت می گیرد

.

گام بعدی، باز کردن قسمت اول ابژکتیو است که معمولاً همراه با باز کردن محفظه ی پلاستیکی دوربین، از روی بخش اپتیک دوربین کنار می رود. سپس، به جدا کردن مجموعه ی مستقر بر روی سنسور می پردازیم.  این مجموعه دربردارنده ی یک عدسی دوم و یک فیلتر فروسرخ است که بلافاصله با رنگ قرمز خود شناسایی می شود.

این فیلتر را با چسباندن نوار چسب بر روی آن حفاظت می کنیم. سپس با کمان ارّه ی دستی به بریدن مجموعه می پردازیم. یکی از عدسی ها در حین اره کردن ار بین می رود، اما عدسی دوم را باید با دقت و به کمک پنس از جای خود خارج کرد. در این مراحل باید دقت و احتیاط شود که به فیلتر فروسرخ خدشه ای وارد نشود و حتی با سرانگشت لمس نشود. فیلتر دوباره به جای خود برگردانده می شود.

برای مونتاژ مجدد آنچه که از مجموعه باقی مانده است در جای خود بر روی سنسور و ثابت کردن آن می توان از مقدار بسیار کمی لاک ناخن  استفاده کرد. سنسور  باید قبلاً تمیز و عاری از گرد و غبار باشد.

.

جاگذاری مجدد و ثابت کردن مجموعه ی سنسور تصویر و فیلتر فروسرخ به کمک لاک ناخن

.

مرحله ی آخر برای تکمیل کار، تمیز کردن فیلتر و رفع کردن هر گونه گرد و غبار از روی آن است و سپس قرار دادن آن در جای خود. قسمت اصلی کار در این جا به پایان رسید. حالا ما یک دوربین ارزان قیمت با کیفیت خوب داریم که گزینه های زیادی در اختیار ما قرار می دهد.

محفظه ی دوربین را دوباره می بندیم و آن را به اصطلاح "جمع" می کنیم. اما یک نکته در مورد متصل کردن دوربین به میکروسکوپ: هدف ما ساختن وسیله ای است که تا حد ممکن در هر نوع میکروسکوپی قابل استفاده باشد، وسیله ای «یونیورسال» که تصاویری با کیفیت خوب از جزییات درشتنمایی شده ی اشیا و اجسام به ما عرضه کند. بخشی از این کار ساختن یک اتصال مناسب است که بتواند اندازه ی مینیاتوری عدسی دوربین «وب کم» را به ابعاد نسبتاً بزرگ عدسی چشمی میکروسکوپ بخوراند. این کار را با تهیه ی یک جفت لوله ی تلسکوپی که در داخل هم بدون «لقّی» حرکت کنند، و نصب دوربین در یک انتهای آن انجام می دهیم. ساخت این لوله ها را می توان به یک تراشکار سفارش داد. اگر چنین امکانی در دسترس نیست،می توان از یک قوطی خالی فیلم و یک لوله ی مقوایی که برای دورِ آن ساخته شود، استفاده نمود.

.

جزییات اجزای اتصال وب کم به میکروسکوپ

.

در هنگام تصویربرداری باید دانست که اگر بیش ترین میدان دید مورد نظر باشد، عدسی دوربین باید خیلی نزدیک به عدسی چشمی میکروسکوپ گرفته شود، و برای کوچک تر کردن تصویر فقط لازم است که دوربین اندکی از عدسی چشمی میکروسکوپ دور شود.

حالا که کار تبدیل دوربین به انتها رسیده، می توانیم آن را به یکی از چشمی های میکروسکوپ وصل کنیم و تصویرهای بزرگ و فیلم های زیبایی که همه ی اطرافیان را جادو خواهد کرد، از دنیایی کمتر دیده شده تهیه کنیم.

نکته ی آخر این که: کارکرد «وب کم» در این زمینه قابل قبول است، اما هیچ گاه عالی نیست. قدرت تفکیک و روشنایی تصویر و زمان پاسخگویی  (رآکسیون) آنها در حد دوربین های حرفه ای نیست و به وسیله ی آنها نمی توان تمام میدان دید یک میکروسکوپ را به تصویر کشید.

جمع بندی این که: اگر یک «وب کم» بیکار در کشوی میز کارتان خاک می خورد و شما هم ذوق و علاقه به یک تغییر خلاقانه دارید، معطل نکرده و این پروژه را پیاده کنید، و الا این روزها دوربین های مخصوص میکروسکوپ که خیلی حرفه ای نباشند، حتی توسط آماتورها هم قابل پرداخت هستند، هر چند که قدرت تفکیک خیلی خوبی ندارند.

.

.

مطالب مرتبط:

.

.

www. etesalkootah.ir ||   2016-11-08 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.

.