.

.

از این مدار می توان به عنوان یک منبع فرکانس نقطه ای و یا یک سیگنال ژنراتور با فرکانس خروجی متغیر استفاده کرد و آن را در ساخت فرستنده ها و تنظیم و آزمایش آنتن ها به کار گرفت.

همان طور که در نقشه دیده می شود، مدار شامل یک طبقه ی نوسانگر، یک طبقه ی «بافر» با امپدانس ورودی زیاد و یک طبقه ی تقویت کننده خروجی است. از این مدار به صورت بهینه می توان برای باند آماتوری 14 مگاهرتز، چه برای ساخت فرستنده ها و چه برای آزمایش و تنظیم آنتن استفاده نمود، اما با عوض کردن کریستال می توان از آن در تمام باند 2 تا 20 و حتی 30 مگاهرتز بهره بُرد.

.

مدار نوسانگر فرکانس رادیویی همه کاره

.

در صورتی که بخواهید یک منبع فرکانس متغیر و پیوسته داشته باشید، کافیست که کریستال را اتصال کوتاه کرده و به جای L1 سیم پیچ های مختلفی را (برای باندهای کاری متفاوت) امتحان کنید. در این صورت، باید بجای خازن متغیر داده شده در شماتیک، از یک خازن متغیر رادیو ترانزیستوری که ظرفیت بالاتر و بازه ی تغییرات وسیع تری دارد، استفاده کنید. به این ترتیب، این مدار می تواند همه ی محدوده ی فرکانسی میان یک تا 40 مگاهرتز را پوشش دهد.

.

فهرست وسایل لازم برای ساخت مدار نوسانگر فرکانس رادیویی

.

این مدار را بهتر است بدون استفاده از فیبر مدار چاپی و یا به روش «نصب در سمت مس دار فیبر» بسازید، طوری که «جزیره های کوچکی» به عنوان «پَد» روی لایه ی مس به وجود آوردید و پایه های افزاره ها را مستقیماً و خیلی کوتاه در این نقطه ها به هم لحیم کنید. توجه داشته باشید که ساختن مدارهای فرکانس بالا و از جمله این مدار بر روی «برد بورد» نتیجه ی خوبی به دست نمی دهد.

.

.

نویسنده:

محمد عاملی، رادیوآماتور (EP2MA)

.

.

مطالب مرتبط:

یک مدار ساده ی نوسانگر کریستالی

ساخت یک دستگاه آنالایزر آنتن

آسیب زدن به این ماده ی جنگیِ حیاتی، اقدام خرابکارانه محسوب می شود! - (فیلم)

.

.

www. etesalkootah.ir ||   2016-10-03

ALL RIGHTS RESERVED ©  2015 www.etesalkootah.ir

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" به عنوان منبع مجاز است.