.

.

خاطره ای از رادیوآماتور، محمد پایوندی، از دوران جنگ

.

سلام به همگی در جهت لبخند شما:

از پیش از انقلاب تا همین اواخر و طبعاً در زمان جنگ عراق علیه ایران، مقررات رادیوآماتوری وضع شده از گذشته معتبر بودند. بنا بر تبصره ی 1 ماده 25 مقررات رادیوآماتوری، خرید و فروش و حتی نگه داری کریستال کوارتز بدون اجازه ی وزارت پست و تلگراف و تلفن ممنوع اعلام شده بود و به همین علت یافتن کریستال برای ساخت مدارهای نوسانگری که فرکانس پایداری داشته باشند و  برای امور رادیوآماتوری مناسب باشند، غیرممکن بود.

کریستال کوارتز به ندرت در بازار پیدا می شد و اغلب منحصر به کریستال هایی بود که در مدارهای تلویزیون رنگی، مانند بوردهای پال-سکام مورد مصرف داشتند. روشن است که ما هم مانند همه ی دیگر رادیوآماتورها و دوستداران رادیوآماتوری حریص به تهیه این قطعه ی عزیز(!) بودیم.

در کشاکش جنگ، روزی در یک منطقه جنگی بودیم که با هدف قرار گرفتن یک میگ روسی و ساقط شدن آن در نزدیکی موضع استقرار ما، ما بدون توجه به تیر و ترکش، با هدف درآوردن قطعات مخابراتی و علی الخصوص کریستال های این هواپیما، با لوازم مربوط (!!) مانند سرنیزه به طرف محل سقوط جنگنده حمله نمودیم و ماحصل شکار ما تعدادی قطعه عجیب و غریب و مخصوصاً قطعه ی رویایی مان یعنی کریستال بود که عکس آنها را در ادامه می آورم.

.

نمونه هایی از کریستال های کوارتز نظامی روسی برگرفته از یک جنگنده ی سرنگون شده ی عراق در دوران دفاع مقدس

.

عشق و علاقه ی ما به مخابرات و رادیوآماتوری با مجلات رادیو-تلویزیون و الکترونیک آغاز شد و به ویژه مقالات دوست پیشکسوت رادیوآماتور ما، آقای محمد عاملی، این عشق را در وجود ما شعله ور ساخت.

آقای عاملی! شما ما را به چه کارهایی وادار کردید!! انشاالله صد ساله بشوید.

.

سالگرد دفاع مقدس

.

.

مطالب مرتبط:

آسیب زدن به این ماده ی جنگیِ حیاتی، اقدام خرابکارانه محسوب می شود! - (فیلم)

.

.

www. etesalkootah.ir ||   2016-09-26 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.