.

.    

اگر نمی‌توانید زندگی بدون تلویزیون را تصور کنید، باید از نیکولا تسلا سپاس گزار باشید! او همچنین بنیان‌گذار فن‌آوری‌هایی است که به اختراع  ریموت کنترل، لامپ‌های فلورسنت و نئون، انتقال بی‌سیم اطلاعات، کامپیوتر، تلفن‌ همراه هوشمند، لیزر، اشعه ایکس، علم رباتیک و… منجر شد و مهمتر از همه، جریان برق متناوبی که در منزل خود استفاده‌ می‌کنیم در نتیجه تلاش او به دست آمده است!

نیکولا تسلا در دهم جولای ۱۸۵۶ در یک خانواده صرب در شهر «اسمیلیان» در  «کرواسی» امروز و امپراطوری اتریش آن زمان چشم به جهان گشود. او چهارمین فرزند یک خانواده هفت نفره بود. پدرش کشیش ارتودوکس بود. نیکولا تحصیلات ابتدایی را در شهر محل تولدش آغاز کرد و در مدرسه حساب، زبان آلمانی و علوم مذهبی را فراگرفت. سال ۱۸۷۰ نیکولا تسلا برای گذراندن دوره دبیرستان به شهر «کارلوویچ» در کرواسی امروزی رفت. در این دبیرستان نبوغ نیکولا تسلا در فیزیک و ریاضیات شکوفا شد. در ریاضیات نیکولا تسلا به حدی مهارت داشت که قادر بود انتگرال را در ذهن خود به راحتی محاسبه کند موضوعی که باعث شده بود معلمان تصور کنند که او تقلب می‌کند.

نیکولا تسلا دوره چهار ساله‌ی دبیرستان را در مدت سه سال با موفقیت به پایان رساند و در سال ۱۸۷۳ فارغ التحصیل شد. بعد از پایان دوره دبیرستان به زادگاهش بازگشت، کمی بعد دچار مسمومیت با گاز کلر شد و ماه‌ها در بستر بیماری بود و حتی چندین بار نزدیک بود جان اش را از دست بدهد. زمانی که نیکولا تسلا بیمار بود پدرش برای حفظ روحیه و به دست آوردن سلامتی به وی قول داد بعد از بهبودی او را به بهترین دانشگاه مهندسی بفرستد تا نیکولا به تحصیل در رشته مهندسی بپردازد. سال ۱۸۷۴ وضعیت جسمی نیکولا تسلا بهتر شد و به سربازی احضار شد، اما از رفتن به سربازی طفره رفت و به کوهستان‌های اطراف فرار کرد و برای مدتی در طبیعت به تنهایی زندگی می‌کرد. بعدها نیکولا تسلا درباره این دوره گفته بود زندگی در طبیعت و تنهایی کمک بسیاری به وی برای افزایش قدرت فیزیکی و ذهنی کرده است.

سال ۱۸۷۵ نیکولا تسلا به سربازی رفت و توانست بورسیه تحصیلی دریافت کند و وارد دانشگاه پلی تکنیک در شهر «گراتس» شود. سال اول تحصیل نیکولا حتی یک کلاس را از دست نداد و بالاترین نمرات ممکن را کسب کرد. تسلا در آن دوران به شدت به تحقیق و تحصیل می‌پرداخت. تقریبا هر روز از ساعت ۳ صبح تا ۱۱ شب مشغول مطالعه و پژوهش بود. سال دوم تحصیل نیکولا تسلا دچار درگیری و اختلاف نظر با یکی از اساتیدش شد و همین موضوع باعث شد تا بورسیه تحصیلی خود را از دست بدهد. در این دوران وی دیگر به تحصیل اهمیت نمی‌داد و به قمار معتاد شده بود. در سال سوم تحصیل، نیکولا تسلا حتی برای امتحانات دانشگاه نیز خود را آماده نکرد و حتی نتوانست نمره قبولی در بسیاری از درس‌ها بگیرد. نیکولا تسلا نتوانست از دانشگاه فارغ التحصیل شود و دانشگاه پلی تکنیک را ترک کرد. برای این که خانواده تسلا از این موضوع مطلع نشوند، نیکولا تقریبا با خانواده‌اش قطع رابطه کرد. کسی از او خبر دقیقی نداشت. حتی بسیاری از دوستانش تصور می‌کردند که وی در رودخانه غرق شده است.

نیکولا تسلا به شهر «ماریبور» در «اسلووانی» رفت و به عنوان نقشه کش مشغول به کار شد. زمان‌های آزاد بعد از کار خود را به کارت بازی با افراد محلی در خیابان‌های شهر می‌گذراند. بعد از یک سال پدر تسلا متوجه حضور نیکولا در این شهر شد و به آنجا رفت و از وی خواهش کرد به خانه باز گردد. بعد از بازگشت در یک مدرسه شروع به تدریس به کودکان کرد. پدر نیکولا در سال ۱۸۷۹ فوت کرد. بعد از فوت پدر نیکولا، دو عموی وی کمی پول جمع کردند تا نیکولا را از چک خارج کنند و برای تحصیل به دانشگاه «چارلز فردیناند» در شهر «پراگ» بفرستند. نیکولا در این دانشگاه نیز نتوانست تحصیلات خود را به پایان برساند. سال ۱۸۸۱ نیکولا تسلا به شهر «بوداپست» رفت تا در آنجا در یک شرکت تلفن و تلگراف مشغول به کار شود. در کار جدید نبوغ مهندسی نیکولا تسلا مجددا شکوفا شد و توانست بهبودهای بسیاری در خصوص ساز و کار و مکانیزم‌های جریان الکتریسیته برای برقراری تماس‌ تلفنی و تلگرافی ایجاد کند که این موضوع باعث شد تا به فرد اول فنی شرکت در خصوص مهندسی برق مخابرات ارتقا یابد.

نیکولا تسلا سال ۱۸۸۲ شروع به کار با شعبه «شرکت تلفن ادیسون» در فرانسه کرد و سال ۱۸۸۴ به درخواست دفتر مرکزی شرکت ادیسون به نیویورک نقل مکان کرد. در آنجا توماس ادیسون وی را برای کار روی «ماشین ادیسون» انتخاب کرد. در ابتدا مسایل ساده به نیکولا تسلا واگذار می‌شد، اما چندی بعد توماس ادیسون پروژه‌های سخت و پیچیده را نیز به او واگذار می‌کرد و وی به بهترین شکل به انجام آنها می‌پرداخت. در سال ۱۸۸۵ نیکولا تسلا عنوان کرد که ژنراتورهای طراحی شده توسط ادیسون از بهره وری مناسبی برخوردار نیستند و او قادر است این ژنراتورها را بازطراحی کند تا هم از نظر اقتصادی و هم از نظر کیفیت خدمات بهینه شوند. توماس ادیسون به نیکولا تسلا اعلام کرد که در صورت موفقیت حدود ۵۰ هزار دلار به وی تعلق خواهد گرفت و آنچه مورد نیازش باشد را برایش فراهم می‌کند. بعد از گذشت ۱ ماه نیکولا تسلا توانست کل ژنراتورها و سیستم‌های تولید برق ادیسون را بازطراحی کرده و به آنچه وعده داده بود برسد. زمانی که نیکولا تسلا طبق توافق صورت گرفته پولش را طلب کرد، توماس ادیسون در پاسخ گفت که با وی شوخی کرده و نیکولا تسلا باید شوخی‌های آمریکایی‌ها را فراگیرد. بعد به وی پیشنهاد افزایش ماهیانه حقوق از ۱۰ دلار به ۱۸ دلار را داد. نیکولا تسلا این پیشنهاد را رد کرد و بلافاصله از کار استعفا داد.

.

نیکلا تسلا مخترع مولد برق جریان متناوب

.

بعد از جدا شدن از ادیسون به حمایت مالی دو تاجر یک شرکت تاسیس که به تولید لامپ‌های قوسی بر اساس طرح‌های نیکولا تسلا می‌پرداخت. نیکولا تسلا براساس پژوهش های پیشین خود اعلام کرد که ژنراتورهای موجود و مکانیزم انتقال برق فعلی به هیچ وجه بهینه و مناسب نیست، و پیشنهاد کرد تا ژنراتورهای جدیدی طراحی و ساخته شوند، اما شرکا و سرمایه‌گذاران شرکت علاقه چندانی به طرح‌های وی نشان ندادند. بعد از مدتی شرکا نیکولا تسلا را مجبور به ترک شرکت کردند. او حتی امتیاز اختراعاتی که تا آن روز ثبت کرده بود را نیز از دست داد، چراکه آنها را به نام شرکت ثبت کرده بود. نیکولا تسلا از این دوره به عنوان سخت‌ترین دوران زندگی اش یاد می‌کند که حتی یک پول سیاه در جیب نداشت.

سال ۱۸۸۶ نیکولا تسلا با «آلفرد براون»، مدیر شرکت «وسترن یونیون» ملاقات کرد. نیکولا از طرح های خود برای وی سخن گفت و براون که سابقه سرمایه گذاری در طرح‌های جدید را داشت قبول کرد تا در طرح‌های نیکولا تسلا سرمایه گذاری کند. آنها یک شرکت جدید تاسیس کردند و نیکولا تسلا به کمک سرمایه ی شرکای جدید خود شروع به تحقیق و ساخت ژنراتورها و موتورهای الکتریکی جدید کرد. در واقع آنچه که تسلا طراحی کرد و ساخت، انقلابی در صنعت برق جهان بوجود آورد و آن سامانه‌های جدیدی برای تولید جریان الکتریکی متناوب یا AC بود که در مقابل جریان مستقیم یا DC ادیسون قرار داشت.

تسلا و ادیسون در مورد برتری جریان متناوب (AC) یا مستقیم (DC) با یکدیگر اختلاف عقیده داشتند و زمانی که برای انتخاب یکی از این سیستم‌ها به عنوان استاندارد ملی توزیع برق، با هم در حال مبارزه بودند، توماس ادیسون برای مبارزه با جریان متناوب کمپینی به راه انداخت تا مردم را از خطرات این نوع برق و کُشندگی آن آگاه کند و در مقابل، تسلا برای اثبات ایمنی برق متناوب، جلوی چشم عموم دست به کار عجیبی زد؛ او خود را در برابر شوک یک جریان ۲۵۰ هزار ولتی قرار داد! در مبارزه بین جریان‌ها تسلا برنده شد و در نتیجه هم اکنون توزیع برق درتمام جهان با جریان متناوب انجام می‌شود.

نیکولا تسلا در سال ۱۸۹۱ شهروندی ایالات متحده را دریافت کرد. او در همین سال کویل (سیم پیچ ) معروف اش را اختراع کرد که برای تولید جریان الکتریکی با ولتاژ بالا و جریان پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد و امروزه به صورت وسیع برای ساخت تلویزیون و بسیاری از وسایل الکترونیکی و همچنین انتقال انرژی به صورت بی سیم کاربرد دارد. یک نمونه از این کویل که توسط او در Colorado Springs ساخته شده بود یک قوس الکتریکی به طول ۱۰ متر تولید می‌کرد که از فاصله ۱۶ کیلومتری قابل دید بود.

نیکولا تسلا هیچگاه ازدواج نکرد و با این که از طریق اختراع ژنراتور برق جریان متناوب ثروت بسیاری کسب کرد، اما تمام آن صرف آزمایش‌های علمی شد و در پایان عمر در فقر و تنهایی در یکی از محله‌های فقیر نشین نیویورک درگذشت.

تسلا ۶۰ سال در نیویورک زندگی کرد و آثار زندگی او در گوشه‌ای از خیابان ۴۰، کوچه ۶ در مرکز محله منهتن این شهر که به نام Nikola Tesla Corner نام گذاری شده، همچنان باقی است. آزمایشگاه تسلا در کوچه ۸ غربی همین خیابان واقع شده و زمانی که در سال ۱۹۰۰ در لانگ آیلند برج تسلا را می‌ساخت در همین آزمایشگاه کار می‌کرد. در نزدیکی آزمایشگاه،  پارک Bryant واقع و در آن یک تابلوی یادبود نصب شده است که دریافت مدال ادیسون توسط تسلا در تاریخ ۱۸ مه ۱۹۱۸را نشان می‌دهد. در سال‌های آخر زندگی، تسلا در همین پارک به کبوترها دانه می‌داد!

نوآوری و اختراع کردن در خون نیکولا تسلا بود. او یک بار نوشت: «مادر من یک مخترع بوده و خواهد بود. من اعتقاد دارم چیزهایی که امروزه به آنها دست یافته‌ام در نتیجه کارهای او بوده است. مادرم بهترین ابزارها و وسایل را به بهترین شکل ممکن طراحی می‌کرد.» تسلا همیشه از نقش پدر و مادرش در موفقیت خود می‌گفت.

 نیکولا تسلا اعتقاد داشت که می‌توان جریان الکتریسیته را به صورت بی سیم منتقل کرد و در این زمینه تحقیقات بسیاری انجام داد، اما نتوانست در این رابطه به موفقیتی دست پیدا کند.

نیکولا تسلا نخستین نیروگاه برق آبی جهان را در آبشار نیاگارا احداث کرد. او از زمان کودکی مبهوت قدرت آبشار بود و به مهار آن می‌اندیشید، ساخت این نیروگاه سه سال به طول انجامید و سرانجام در ۱۶ نوامبر ۱8۸۶، برق حاصل از آن راهی خانه‌های شهر بوفالو شد. مجسمه تسلا هم اکنون در جزیره Goat مشرف به آبشار قرار دارد.

در سال ۱۹۰۱، تسلا به منظور ساخت آزمایشگاه Wardenclyffe از J. P. Morgan  حمایت مالی دریافت کرد. این مرکز شامل یک برج تسلا به ارتفاع ۵۶ متر و یک فرستنده گنبدی شکل مسی به قطر تقریبی ۱۹ متر در بالای آن بود. دیدگاه تسلا انتقال آسان و رایگان انرژی الکتریکی به صورت سیگنال‌های بی سیم به سراسر جهان بود و به لطف تلاش‌های تسلا، امروزه شارژر‌های بی‌سیم برای مسواک‌های برقی و گوشی‌های هوشمند ساخته شده‌اند.

تسلا یک تاجر و به دنبال ایجاد درآمد نبود و با وجود دستاوردهای بسیار مهمش، مشکلات مالی داشت. سرانجام J. P. Morgan که فکر می‌کرد پروژه تسلا سود مالی ندارد حمایت خود را قطع کرد و در سال ۱۹۱۷ اموال مرکز را به یک موسسه سازنده فیلم فروخت. درطول جنگ جهانی اول، دولت آمریکا به دلیل نگرانی از رهگیری برج توسط نیروهای آلمان و ارتباط بین جاسوسان آلمانی، آن را تخریب کرد.

.

برجی در نیویورک که قرار بود برق جهان را تامین کند اما به دلیل مخاطرات زمان جنگ تخریب شد

.

آزمایشگاه نیکولا تسلا در «لانگ آیلند» تبدیل به موزه شده است؛ در سال ۲۰۱۳ یک سازمان غیر انتفاعی این ساختمان را که سالیان طولانی متروک بود، خریداری و تبدیل به موزه و مرکز آموزشی کرد. علاوه بر این، بسیاری از وسایل و ابزار آزمایشی او در «موزه ی تسلا» که در سال های دهه ی 1950 پایه گذاری شد، در شهر بلگراد صربستان نگه داری می شوند. گفته می شود که بسیاری از پروژه ها و دست نوشته های تسلا به عنوان مدارک محرمانه در اختیار دولت آمریکا قرار دارد.

تسلا عاشق طبیعت و هواخواه حفظ محیط زیست بود. او نگران منابع زمین و تاراج آن به دست انسان بود. این موضوع انگیزه ی اصلی او در تلاش برای تولید و انتقال نیروی برق و جایگزین کردن این نیروی پاک با سوخت های فسیلی بود. او قدم زدن در تنهایی را دوست داشت و در اثنای این کار در مورد ابداعات و چالش های علمی خود فکر می کرد. تسلا در شبانه روز، به جز چند چرت کوتاه در طول روز، فقط دو ساعت در شب می خوابید. او هیچ گاه به پول و ثروت، به جز برای تامین مالی پروژه هایش، فکر نمی کرد و در فقر از دنیا رفت.

او اعتقادات عجیبی داشت و از جمله می گفت: "مغز من فقط یک گیرنده است. در جهان  هسته یا کانونی وجود دارد که ما انسان ها از آن شناخت، توانایی و الهام می گیریم. من به رازهای این هسته نفوذ نکرده ام، اما می دانم که وجود دارد."

.

نیکلا تسلا می خواست انرژی را از راه دور و بی سیم به مصرف کننده های مختلف

.

تسلا می گفت که تصاویر ذهنی او توسط جرقه های بسیار روشنی به وجود می آیند، تصاویری که برای او چگونگی ساختن اختراعات اش را نشان می دهند. او به زندگی فرازمینی اعتقاد داشت و می گفت که ما در این جهان تنها نیستیم.

تسلا در اواخر عمر به همراه آلبرت اینشتاین تلاش هایی را برای نامرئی کردن یک کشتی جنگی آمریکایی به نام USS Eldrige انجام داد. «شاهدانی» می گویند که آزمایش آنها در مسیر ناخواسته ای پیش رفت و کشتی نه تنها از رادار اولیه ی آن روزگاران، بلکه به طور کلی برای مدتی محو و دوباره ظاهر شد و البته در حالی که تعدادی از نفرات کشتی در فلز بدنه ی کشتی فرورفته بودند! او همچنین در سال 1910 روی ماشین پرنده ای کار می کرد که می بایستی با یک مولد «ضدجاذبه» به پرواز درآید.

.

تصویر نیکلا تسلا در سال 1931 بر روی جلد مجله ی تایم

.

بزرگ ترین اختراع تسلا، در کنار نیروی برق، «میدان مغناتیسی گردان» است که زیربنای برق 3 فاز بود و با تولید برق به کمک آن، رفته رفته تمام دنیا به نیروی برق مجهز شد. به تسلا با وجود همه ی اختراعات اش و اثر بی همتایی که در مدرن کردن تمدن بشری با برق در کل دنیا انجام داد، جایزه ی نوبل اعطا نشد (در حالی که به افرادی مانند باراک اوباما جایزه ی صلح نوبل تعلق گرفت)!

Tesla واحد اندازه‌گیری «شدت میدان مغناتیسی» است که پس از درگذشت تسلا به افتخار او، به این عنوان  نامگذاری شده است؛ همچنین موتور خودروهای برقی به خاطر نقش نیکولا تسلا در اختراع موتور الکتریکی، «موتور تسلا» نامیده می‌شود.

.

.

منابع:

http://www.zoomit.ir

http://nazbid.ir

http://www.asriran.com

http://bigbangpage.com

http://www.persianv.com

و جاهای دیگر

.

.

مطالب مرتبط:

http://etesalkootah.ir/1394/11/24/Ruehmkorff_Inductor_Spark_Coil

http://etesalkootah.ir/1394/11/24/How_did_Discovered_the_Electric_Power_Radiation

http://etesalkootah.ir/1394/11/26/The_Telemobilscope_an_Edwardian_Radar

.

.

www. etesalkootah.ir ||   2016-07-13 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.