.

.

پیش از این که این نماد به عنوان یک کلمه ی استاندارد روی صفحه کلیدها قرار بگیرد، در دهه 1880، زبان شناسان استدلال های مختلفی را در مورد تاریخچه ی این نماد عنوان کرده  و برخی بر این باور بودند که استفاده از این علامت به قرن های ششم و هفتم میلادی بازمی گردد.

حرف کوچک "a"  با دایره ای که به دور آن کشیده شده است، در تمامی نشانی های رایانامه ای یا «ایمیل» ها وجود دارند و اغلب به نام «اَت ساین» خوانده می شوند. داستان های مختلفی در مورد تاریخچه ی این نماد وجود دارد. اما جالب است بدانید که این نماد که در زبان انگلیسی به نام "at sign"  خوانده می شود، در زبان های مختلف با واژه های متفاوتی بیان می شود. مثلا در زبان

.

• آلمانی: At-Zeichen

• ژاپنی: atto maak

• اسپانیایی و پرتقالی: arroba

• فرانسوی: aro base

• ایتالیایی: chiocciola

• سوئدی: Kanelbulle

• چک: zaninac

نامیده می شود.

.

در سال 1972 «ری تاملینسون» اولین پیام الکترونیکی خود را که امروزه به عنوان رایانامه یا  «ایمیل» می شناسیم با استفاده از دستگاه تله تایپ فرستاد و از نشانه ی @ برای مشخص کردن موقعیت و جای دریافت کننده ی ایمیل استفاده نمود. تاملینسون دریافت که باید نشانه ای را که در نام هیچ فردی وجود نداشته باشد، برای ارسال پیام خود استفاده کند. بنابراین او از عبارت"at sign"  استفاده نموده است که ظاهرا در نام هیچ شخص خاصی نبوده است.

پیش از این که این نماد به عنوان یک حرف استاندارد روی صفحه کلیدها قرار بگیرد، در دهه 1880، زبان شناسان استدلال های مختلفی را در مورد علت وجود و ریشه ی این علامت داشتند و برخی بر این باور بودند که قدمت این علامت به قرن های ششم و هفتم بازمی گردد.

در برخی از منابع ذکر شده که این علامت مربوط به قرون وسطی است، زمانی که هنوز چاپخانه ها وجود نداشتند و متون با دست و با زحمت زیاد توسط میرزاها رونوشت می شدند و به همین دلیل «کوتاه نویسی واژه ها» معمول بوده است.

.

روند تغییر شکل ات ساین در طول تاریخ

از چپ به راست: روند تغییر شکل à به @ در طول زمان

.

بنابراین کلمه "at" (یا بنا به اعتقاد برخی زبان شناسان دیگر ad به معنی «از قرارِ») با این که واژه ی کوچکی هم بوده، به علت تکرار زیاد در نگارش های تجاری تبدیل به یک حرف a شد که حرف "t" به شکل دایره وار به دور آن قرار گرفت تا رونویسی آن راحت تر باشد. این کلمه که تقریباً به معنی «به» یا «از قرارِ» بوده، به این صورت به کار برده می شده که مثلاً "دو دانه ، از قرار هر دانه 50 گرم" (2pcs. a` 50 gramm)  .

دیگر زبان شناسان معتقدند که اولین بار این نماد در قرن هشتم میلادی برای تبلیغات مورد استفاده قرار گرفته است و در آن زمان قیمت هر کالایی را با این سمبل نشان می دادند.

داستان دیگری که در مورد نماد @ وجود دارد این است که این نماد از کلمه ی لاتینی amphora  گرفته شده است.

.

نمونه هایی از کوزه های آمفورا

نمونه هایی از کوزه های «آمفورا» که در تمام دنیای متمدن باستان، از مصر در آفریقا

تا امپراتوری روم در اروپا مورد استفاده قرار داشت

.

در دوره ی نئولیتیک این کلمه به نوعی کوزه با فـُرم و حجم ویژه اطلاق می شده که برای نگهداری و حمل و نقل کالاهای مختلف جامد و شاره (مایع) و عمدتاً شراب و سرکه مورد استفاده ی همگان قرار می گرفته است و بازرگانان و دریانوردانی که کالای شرق را به غرب و متاع غرب را به شرق می رساندند، برای نگارش حساب و کتاب، و ثبت و نگهداری مقدار و میزان مال التجاره ی خود از این علامت استفاده می کرده اند.

.

.

منابع:

http://www.isna.ir

https://de.wikipedia.org/wiki/At-Zeichen

.

.

مطالب مرتبط:

.

.

www. etesalkootah.ir ||   2016-07-07 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.

.