.

.

هسته های فرّیت، چه در مدارهای فرکانس بالا و چه در منبع های تغذیه و مبدّل های ولتاژ، در بیش تر اوقات از دو تکه تشکیل شده اند. این دو نیمه ی فریتی با چسب به یکدیگر چسبانده شده اند. چسبی که بسیار محکم است، طوری که در تلاش برای جدا کردن نیمه های فریت از هم، فریت می شکند، اما محل چسب خوردگی باز نمی شود! من مدت ها در فکر یافتن راهی برای جدا کردن تکه های فریت از هم برای مهندسی معکوس و یا استفاده از آنها در پروژه های خودم بودم و موفق نمی شدم بدون آسیب آنها را از هم جدا کنم. در این تلاش، کمترین صدمه ای که به اندوکتور می خورد، ذوب شدن کاملِ قرقره ی هسته بود. این داستان ادامه داشت تا روزی که به فکر استفاده از اجاق مایکروویو برای  این کار افتادم.

فریت ها، بر اساس ویژگی هایی که دارند، در اجاق مایکروویو به طرز برق آسایی داغ می شوند. در مقابل، روند گرم شدن مواد پلاستیکی خیلی کُندتر است. لایه ی بسیار نازک چسبی که دو تکه ی هسته ی فریت را به هم چسبانده، فقط چند صدم میلی متر کُلُفتی دارد، ولی در بیش تر موارد در جاهایی قرار دارد که دسترسی بدان ممکن نیست (مثلاً در وسط قرقره ی سیم پیچی شده). با رسیدن دمای این لایه به 300 تا 350 درجه ی سانتی گراد، نرم شده، استحکام و خاصیت چسبندگی اش را از دست می دهد و خود را وِل می کند.

در واقع، ما با استفاده از اجاق مایکروویو به شکل مستقیم هسته ی فریت را هدف گرمکاری قرار می دهیم. پس از گرم شدن، با رعایت احتیاط و بدون این که خودمان را بسوزانیم یا به دیگران و چیزهای اطراف مان صدمه بزنیم، فریت ها را از هم جدا می کنیم. استفاده از دستکش ضخیم ضروری است.

.

جداکردن تکه های فریت ترانسفورماتوری از یک منبع تغذیه ی کلیدگری در اجاق مایکروویو 

.

این روش در همه ی موارد جواب نمی دهد، اما به من در بیش تر اوقات کمک کرده تا هسته های فریت را بدون تخریب هسته و یا قرقره ی آن از هم جدا کنم. گذشته از این که پیدا کردن هسته ی فریت مناسب به قول معروف «کار حضرت فیل است»، وقتی به این فکر می کنم که اگر نمی توانستم هسته های دستگاه های اوراقی را بازیابی کنم، چقدر باید برای خرید آنها، به ویژه برای هسته های بزرگ، پول می پرداختم، می بینم که استفاده از این روش در هر صورت تلاش ارزش مندی بوده است.

برای گرمکاریِ موثر بر روی یک هسته ی «دوبل E» به اندازه ی 3 سانتی متر به 30 ثانیه انرژی فرکانس بالای مایکروویو نیاز داریم. اما از یاد نبرید که فریت ها به همان سرعت که داغ می شوند، دوباره سرد هم می شوند. در پیدا کردن مدت زمان لازم برای گرمکاری حوصله و صبر و تحمل پیشه کنید تا نه قرقره ی اندوکتور خود را بسوزانید و نه فریت را بیش از حد داغ کنید. سوختن قرقره ی پلاستیکی همراه با متصاعد شدن بوی بسیار بدی است و پس از آن تا مدتی در داخل اجاق نمی توان غذایی گرم کرد چون هیچ کس غذایی را که بوی پلاستیک سوخته بدهد دوست ندارد!

علاوه بر این، داغ شدن شدید، و یا ذوب شدن پلاستیک و لاک های عایق کننده ای که در ترانس پیچی به کار می روند، موجب آزاد شدن مواد بسیار سمی و سرطان زا مانند PCB* می شود. بنابراین، برای گرم کردن فریت از یک بشقاب چینی بازنشسته و یک درپوش شیشه ای، که دیگر برای صرف غذا به کار نمی روند، استفاده کنید.

هیچ گاه فریت داغ را لمس نکنید زیرا دمای بسیار بالای آن سوختگی عمیق و بسیار دردناکی در پوست ایجاد می کند! بنابراین، پیش از شروع به کار یک جفت دستکش کار ضخیم تهیه کنید. تنها ابزار دیگری که باید در اختیار داشته باشید، یک «کاتر» یا تیغ موکت بُری برای جدا کردن تکه های فریت است.

هنگام گرمکاری در محفظه ی اجاق امکان دارد که بین سیم های پیچیده شده روی هسته و قرقره جرقه هایی به چشم بخورند. این جرقه ها ممکن است باعث آسیب دیدن احتمالی سیم یا لاک روی آن شوند.

.

.

پانویس:

* PCB: این حروف کوتاه شده ی نام مجموعه ای از مواد شیمیایی به نام «پلی کلر بی فنیل» Polychlorbiphenyl است. این مواد که تا سال های دهه ی 1980 در تولید ترانسفورماتورها، خازن های برقی و شاره های هیدرولیکی مورد استفاده قرار می گرفتند، سمّی و سرطان زا هستند. برای آگاهی بیش تر این جا را ببینید:

پلی کلرید بی فنیل (PCBها)

.

.

مطالب مرتبط:

.

.

www. etesalkootah.ir ||   2016-07-06 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.