.

.

دانه های فریتی دوسوراخه (بالون دوسوراخه) اصولاً برای پیچیدن «ترانسفورماتورهای باند پهن فرکانس بالا» مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع ترانسفورماتورها وظیفه دارند تا امپدانس ها را تبدیل کنند و/یا مدارهای فرکانس بالا را از نظر گالوانیک (جریان DC) از هم جدا و عایق سازی کنند.

مهم ترین انتظاری که از این ترانسفورماتورها می رود، در کنار تلفات کم، وسیع بودنِ پهنای باندِ گذر آن است. در مرز پایینی فرکانس مقاومت القایی (رآکتانس) و تلفات هسته، و در مرز بالایی فرکانس اندوکسیون های نشتی و ظرفیت های خازنی پراکنده تعیین کننده ی پهنای باند ترانسفورماتور هستند.

یک هسته ی دو سوراخه را می توان با پیچیدن سیم در میان یکی از سوراخ ها و دیواره ی بیرونی هسته، و یا پیچیدن در میان هر دو سوراخ آن مورد استفاده قرار داد. پیچیدن میان دو سوراخ هسته باعث دستیابی به خودالقایی بالاتری به ازای هر دور پیچش می شود.

برای ساختن ترانسفورماتورهای باند پهن می توان از هسته های فرّیت و یا دانه های فریت (Ferrit Pearl) نیز استفاده کرد، علی رغم این که در این صورت پهنای باند حاصله، در مقایسه با به کار گیری از «فریت های دو سوراخه ی بالون»، باریک تر خواهد بود.

برای مصارف «باند پهن» تا 30 مگاهرتز ماده ی فریتی «73»، در محدوده ی فرکانسی 10 کیلوهرتز تا 60 مگاهرتز ماده ی فریتی «43»، و برای فرکانس های بالاتر فریت های ساخته شده از ماده ی «61» مناسب هستند.

در جدول زیر مشخصات فنی محصولات شرکت معروف «امیدون» معرفی شده اند.

.

مشخصات فنی هسته های دو سوراخه ساخت آمیدون

.

.

مطالب مرتبط:

روش آسان تفکیک و تشخیص فریت‌هایی که در اختیار داریم
بـالـون: شناخت، ساخت، سنجش -بخش پایانی -پیوست ها

بـالـون: شناخت، ساخت، سنجش -7

بـالـون: شناخت، ساخت، سنجش -6

بـالـون: شناخت، ساخت، سنجش -5

بـالـون: شناخت، ساخت، سنجش -4

بـالـون: شناخت، ساخت، سنجش -3

بـالـون: شناخت، ساخت، سنجش -2

بـالـون: شناخت، ساخت، سنجش -1

سیم پیچ ها، خودالقاها، سلف ها - 1: روش تعیین مقاومت داخلی خودالقاها

سیم پیچ ها، خودالقاها، سلف ها - 2- روش تعیین «خودالقایی» یا «اندوکتانس» سیم پیچ ها

سیم پیچ ها، خودالقاها، سلف ها - 3: تعیین «اشباع هسته» و «اُفت اندوکتانس بر اثر بارگذاری جریان مستقیم»

آداپتوری برای سنجش اندوکتانس خودالقاها

.

.

www. etesalkootah.ir ||   2016-05-15 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.