.

.

بالون هیبریدی: ترکیب بالون ولتاژ و بالون جریان

نکات مهم در بالون های هیبریدی عبارتند از:

.

بالون هیبریدی - ترکیب بالون ولتاژ و بالون جریان

.

یک بالون ولتاژ و یک بالون جریان به صورت متوالی (سری) بسته می شوند،

  • هر یک از این بالون ها کار خود را به بهترین نحو انجام می دهد و اگر از وظیفه ی یکی چیزی باقی بماند، دیگری انجام آن را به عهده می گیرد.
  • بالون ولتاژ، مستقل از امپدانس آن، ولتاژ روی بار را متعادل می کند. این بالون در اغلب موارد وظیفه ی یک ترانس تطبیق را هم به عهده می گیرد و امپدانس را تبدیل می کند.
  • بالون جریان 1:1 برای امپدانس های نامعین، به عنوان یک چوک مسدودکننده ی نامتعادل، از بالون ولتاژ در مقابل جریان های نامتعادل بر روی خط انتقال (فیدر) محافظت می کند.
  • بالون ولتاژ و بالون جریان، هر کدام بر روی یک هسته ی مجزا پیچیده می شود. به این ترتیب از بروز تاثیرات متقابل به واسطه ی فلوی مغناتیسی پیش گیری می شود.

.

بالون با رفتار مبدّل و نسبت تبدیل امپدانس (بالون هیبرید)

ساختن یک «بالونِ مبدل» با نسبت تبدیل امپدانس (مثلاً 1:4 ، 1:6 ، 1:9) که همزمان بتواند جریان های غلافی را نیز تضعیف کند، مستلزم به کار گیری دو هسته است.

.

بالون با رفتار مبدل و نسبت تبدیل امپدانس - بالون هیبرید

.

این هدف با ترکیب یک «بالون نامتعادل/نامتعادل» (UnUn) یا یک «بالون ولتاژ» به عنوان مبدّل امپدانس، سری با یک «بالون جریان» به عنوان چوک مسدود کننده (مجموعاً: بالون هیبرید) حاصل می شود. به عبارت دیگر:

یک هسته برای بالون جریان – یک هسته ی جداگانه برای مبدل با باند پهن.

  • مبدل امپدانس با باند پهن برای نسبت تبدیل مورد نظر،
  • بالون جریان 1:1 که جریان نامتعادل را سرکوب می کند.

کاربردهای این نوع بالون ها، به عنوان مثال، عبارتند از:

  • در مسیر فرستنده - کابل هم محور (کواکسیال) - بالون: «لوپ تمام موج» ،
  • در مسیر فرستنده - کابل هم محور - بالون: دایپل چندبانده،
  • در مسیر فرستنده - کابل هم محور - بالون: آنتن تجمیع جریان (Current Sum Antenna) ،
  • در مسیر فرستنده - کابل هم محور - بالون: Windom Antenna ،
  • در مسیر فرستنده - کابل هم محور - بالون: آنتن سیمی از نوع سیم دراز Long Wire .

.

بالون هیبریدی بر اساس طراحی«ویپرمن»

این بالون بر اساس طراحی رادیوآماتور، آقای «ویپرمن» (Wipperman) با شناسه ی آماتوری DG0SA ساخته می شود و در آن «بالون جریان» در سمت 50 اهمی قرار می گیرد.

.

بالون هیبریدی 1 به 4 بر اساس طراحی ویپرمن

.

بالون هیبریدی بر اساس طراحی«رُز»

این بالون بر اساس طراحی رادیوآماتور، آقای «رُز» (Roos) با شناسه ی آماتوری ZS1AN ساخته می شود و در آن «بالون جریان» در سمت 200 اهمی قرار می گیرد.

.

بالون هیبریدی 1 به 4 بر اساس طراحی رز

.

بالون هیبریدی 2/25: 1

در اینجا از یک بالون ولتاژ، که به صورت «اتوترانسفورماتور» برای تبدیل امپدانس مداربندی شده، و یک بالون جریان برای متقارن کردن آن استفاده شده است. اتوترانسفورماتور در بر دارنده ی سه پیچش متوالی (سری) است.

.

بالون هیبریدی 1 به 2 و یک چهارم

.

نرخ تبدیل امپدانس در اتوترانسفورماتور به صورت 2 به 3 است یعنی در حالی که خروجی 113 اهمی به اولین و آخرین پایانه های سری پیچش ها وصل شده (سه سوم = 1)، ورودی 50 اهمی در مدار دو تا از پیچش ها (دو سوّم) قرار داده شده است.

می دانیم که در ترانسفورماتورها نسبت امپدانس های اولیه و ثانویه با عکس مربع دورهای اولیه و ثانویه متناسب است. بنابراین، خواهیم داشت:

.

نسبت تبدیل امپدانس بر حسب مربع تعداد دور پیچش های اولیه و ثانویه است

.

و از اینجا درمی یابیم که امپدانس خروجی این بالون 2/25 برابر ورودی، یعنی در حدود 113 اهم است.

.        

آشنایی با بالون های فشرده سری AMA

شرکت آلمانی «هوفی» (Hofi)  در سبد تولیدات خود سری بالون های کمپکتی با نام تجارتی «فریتسل» (Fritzel) با تیپ «آ.ام.آ.» دارد. در این محصولات هر دو بالون های ولتاژ و جریان دور یک هسته ی فریت پیچیده شده اند. برخی از رادیوآماتورها این محصولات را نمی پسندند و به عنوان یک تولید اشتباهی از آن یاد می کنند. در اینجا ما با یکی از آنها با مدل AMA2 و دلایل مخالفان آن آشنا می شویم:

.

بالون هیبریدی فشرده-بالون جریان و ترانس تبدیل امپدانس روی یک هسته ی فریت پیچیده شده اند

.

همان طور که در تصویر دیده می شود، این بالون شامل یک ترانس تبدیل امپدانس 1:2 و یک بالون جریان 1:1 است. بالون اخیر از دو رشته سیم لاکی تابیده شده تشکیل یافته که دور همان هسته ی ترانس تبدیل پیچیده شده است.

به عقیده ی نویسنده، بر روی بالون جریان، فلوی مغناتیسی که توسط ترانس ایجاد می شود، اثر می گذارد و در نتیجه انرژی نامتقارن از طریق فلوی مغناتیسی در بالون جریان القا می شود. به این ترتیب، بالون جریان در این مجموعه فایده ای نخواهد داشت.

علاوه بر این، نحوه ی ساخت این بالون (استفاده از سیم لاکی با عایق معمولی) آن را در مقابل ولتاژهای بالا آسیب پذیر می سازد.

محصولات این تولیدکننده را در نشانی www.hofi.de ملاحظه خواهید کرد.

.

ادامه دارد ...

.

.

مطالب مرتبط:

بـالـون: شناخت، ساخت، سنجش -7

بـالـون: شناخت، ساخت، سنجش -5

بـالـون: شناخت، ساخت، سنجش -4

بـالـون: شناخت، ساخت، سنجش -3

بـالـون: شناخت، ساخت، سنجش -2

بـالـون: شناخت، ساخت، سنجش -1

.

.

www. etesalkootah.ir ||   2016-04-26 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.

.