.

.

بالون جریان 50 اهمی با نسبت تبدیل امپدانس 1:1

نظر به این که یک بالون یک «ترانسفورماتور خط انتقال»است، خودِ خط انتقال مورد استفاده نیز بایستی دارای یک مقاومت موجی برابر با 50 اهم باشد تا بتوان در مجموعه ی بالون و خط انتقال به عدد SWR خوبی دست پیدا کرد.

.

بالون جریان 1 به 1

.

در تصویر بالا بالون به این صورت پیچیده شده که ابتدا 12 دور سیم دوقلو روی یک نیمه ی هسته، و سپس 12 دور دیگر روی نیمه ی دیگر هسته پیچیده می شود. امپدانس هر یک از این پیچش ها 100 اهم است که با موازی بستن آنها به مقاومت موجی 50 اهم دست پیدا خواهد شد. به جهت پیچش سیم پیچ ها دقت کنید!

روش دیگر پیچیدن بالون 1:1 و 50 اهم در تصویر زیر دیده می شود. این روش اول بار توسط فردی با نام «جو رایزرت» (Joe Reisert) پیشنهاد شد. پیچش با کابل کواکسیال 50 اهم (یا سیم دوقلوی موازی 50 اهمی) روی یک هسته ی فریت حلقوی انجام می شود. با وجود این که به نظر می رسد جهت پیچش ها روی دو نیمه ی هسته متفاوتند، اما جهت پیچش از لحاظ مغناتیسی همسو است. این روش پیچیدن این برتری ساختمانی را دارد که در آن ورودی و خروجی در مقابل هم واقع اند و به این دلیل چنین بالونی به خوبی در مسیر عبور کابل انتقال قابل نصب می باشد.

.

بالون جریان با نرخ تبدیل امپدانس 1 به 1 بر اساس طراحی Joe Reisert

.

بالون هایی که با این روش ساخته می شوند دارای SWR خوب و ظرفیت خازنی پایینی هستند، زیرا ورودی و خروجی آن با فاصله از یکدیگر قرار دارند.

.

پیچش یکسان دستاوردهای گونه گون

در تصویر زیر دیده می شود که با اشتباه در بستن سرسیم ها، یک بالون جریان به سرعت به یک بالون ولتاژ و یا یک بالون نامتعادل/نامتعادل (UnUn) تبدیل می شود.

.

پیچش یکسان و دستاوردهای گونه گون

.

بالون ولتاژ 1:1 و 1:4

بالون های ولتاژ نسبت به خط زمین (GND) ولتاژهای متعادل و متوازن تولید می کنند.

.

بالون جریان 1 به 1 و 1 به 4

.

ترانس های تطبیق امپدانس نامتعادل/نامتعادل با باند پهن

.

ترانس های تطبیق امپدانس نامتقارن به نامتقارن با باندپهن

.

خط انتقال متعادل نصب بالون در پی «تیونر آنتن»

تحویل دادن «سیگنال متعادل» به دایپلی که در وسط خود و با یک خط انتقال به صورت «فیدر تخت» شامل دو سیم متوازی تغذیه می شود، ضروری است.

.

خط انتقال متقارن و نصب بالون در پی تیونر آنتن

.

در چنین موقعیتی، به جای انجام کار مشکل و پرزحمت ساخت و استفاده از یک تیونر آنتن (ATU) با خروجی متعادل، می توان از یک تیونر آنتن معمولی با خروجی نامتعادل، به همراه یک بالون مناسب در پی آن، استفاده نمود.

شرایط لازم برای یک انتشار موج خوب را می توان با نصب یک بالون جریان 1:1 برای امپدانس های نامعین (سلف با اندوکسیون بالا) میان تیونر آنتن و فیدر به دست آورد.

توجه کنید که چنین بالونی باید قادر به تحمل ولتاژهای بالا باشد. برای این منظور لازم است که در ساخت آن هسته ای بزرگ تر از معمول استفاده شود و سیم برای پیچش ها از نوع دارای عایق تفلون به کار برده شود.

کاربرد بالون های مبدل به دقت بیشتری نیاز دارد، زیرا در آنتن های کوچک (کوچک تر از نیم لاندا) ممکن است از بیشینه ی مجاز فلوی مغناتیسی تجاوز شود.

.

بالون جریان 1:1 برای امپدانس های نامعیّن

به آنتن های تشدیدنشده و چندبانده، بسته به باند و طول خط انتقال امپدانس های خارج از مقادیر معمول ظهور پیدا می کنند. بنابراین، در چنین شرایطی از بالون انتظار رفتار مسدودکننده ی شدیدتری می رود. از اینجاست که یک «بالون برای امپدانس های نامعین» از یک هسته ی فریت حلقوی و یک پیچش با اندوکسیون مسدودکننده، یک چوک، تشکیل شده که تا حد ممکن بزرگ باشد. اندوکسیونی در حدود 200 میکروهانری در فرکانس مثلاً 1/8 مگاهرتز، مقاومت القایی برابر 2/2 کیلواهم دارد.

بالون باید در مقابل ولتاژهای بالا مقاوم باشد. استفاده از خط انتقال با عایق تفلونی (PTFE) توصیه می شود. در صورت استفاده از دو رشته سیم لاکی به هم تابیده به عنوان خط انتقال برای تنظیم آنتن های کوتاه (با طول کمتر از نیم لاندا)، با خطر جرقه زنی همراه است.

.

بالون جریان 1 به 1 برای امپدانس های نامعین

.

فیلمی که در اینجا معرفی شده، روش ساخت یک بالون 9:1 را نمایش داده است. همچنین در اینجا و اینجا یک بالون حاضری از این نوع مورد بررسی قرار گرفته است.

.

ادامه دارد ...

.

.

مطالب مرتبط:

بـالـون: شناخت، ساخت، سنجش -6

بـالـون: شناخت، ساخت، سنجش -4

بـالـون: شناخت، ساخت، سنجش -3

بـالـون: شناخت، ساخت، سنجش -2

بـالـون: شناخت، ساخت، سنجش -1

.

.

آخرین به روز رسانی: ششم اسفند 1398

.

.

www. etesalkootah.ir ||   2016-04-24 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.

.