.

.

شاید تهیه یا ساختن یک محفظه، پوشش و جعبه ی مناسب و زیبا، به اندازه ی مونتاژ یک مدار الکترونیک مهم و در عین حال مشکل باشد. معمولاً بدین منظور از جعبه های پلاستیکی یا آلومینیومی استفاده می شود. هر دوی این مواد دارای وزن و سختی مکانیکی کمی هستند. در نتیجه، کار کردن روی آنها، از جمله سورخ کردن، خم کردن، برش دادن و مانند این ها آسان است. از سوی دیگر، اما، به سبب همین نرمی، سطح ورقه های آلومینیوم هنگام حمل و نقل و انبارش خط برمی دارد و خراشیده می شود و هنگام استفاده از آنها در ساختن جعبه، سطح کار به علت وجود این بی نظمی ها چندان جالب و زیبا نخواهد بود. به همین ترتیب، حتی برخورد آرام یک شیئ سخت، مانند نوک پیچ گشتی، به آلومینیوم، باعث بوجود آمدن شیار یا فرورفتگی عمیقی در سطح آن می گردد.

از سوی دیگر، رنگ کردن آلومینیوم کاری است بس مشکل. به علت متخلخل بودن سطح آلومینیوم و وجود فرورفتگی های میکروسکپی بر آن و پُر شدن این فضاهای کوچک با هوا، رنگِ مالیده یا پاشیده شده بر سطح آلومینیوم فاقد چسبندگی کافی بوده و بر اثر تغییر درجه حرارت محیط و خود ورق آلومینیوم، و منبسط شدن هوای داخل خلل و فرج، لایه ی رنگ طبله کرده و به صورت پوسته ای به سادگی از سطح فلز جدا می شود.

همه ی این کاستی ها با انجام فرآیندی بر روی سطح آلومینیوم که به آن «آنودایز کردن» می گویند، برطرف می شود. آنودایز کردن نوعی «آبکاری» است. این کار در عین سادگی یکی از اسرار مگوی بازار کار است. حالا ما در زیر چند روش برای آنودایز کردن را ذکر می کنیم.

برای آنودایز کردن آلومینیوم، قطعه ی کار باید در یک وان آبکاری با مشخصات زیر قرار گیرد:

.

شرایط عمومی آنودایز کردن آلومینیوم

.

وان آبکاری معمولاً از جنس پلاستیک یا فایبرگلاس است و اسباب های نگه دارنده و آویزها از جنس آلومینیومی می باشند.

با آزمایش غلظت های مختلف الکترولیت از 10 تا 70 درصد، و زمان عمل بین 10 تا 30 دقیقه، می توان روکش بهینه را به دست آورد که در برابر پِرِسکاری و دیگر عملیات مکانیکی مقاومت کافی داشته باشد.

استفاده از الکترولیت شامل اسیدسولفوریک و اسید اگزالیک (جوهر تُرشَک) باعث ایجاد روکش متراکم تر و در نتیجه مقاوم تر در مقابل سایش است. اما باید بدانیم که هر چه روکش متراکم تر باد، قابلیت جذب رنگ آن کمتر خواهد بود.

.

وان آبکاری برای آنودایز آلومینیوم

.

نتیجه ی انجام فرآیند آنودایز، پوشیده شدن سطح قطعه ی کار با لایه ی نفوذناپذیر «اکسید آلومینیوم» Al2O3 خواهد بود. این لایه از اکسیداسیون و  فساد تدریجی قطعه جلوگیری کرده و در عین حال سختی مکانیکی آن را افزایش داده، و اثر سایش یا خراشیدگی را بر سطح قطعه ی کار کاهش می دهد.

جهت افزودن بر ثبات لایه ی اکسید آلومینیوم، لازم است که پس از پایان آنودازیر و شستشوی کار، آن را در محلول داغ 10% «بی کرومات پتاسیم» به فرمول K2Cr2O7 قرار داد. برای رنگ کردن کار باید بلافاصله پس از آنودایز و شستشو با آب تمیز و فراوان، قطعه ی کار را در محلول رنگ های آلی در دمای 70 تا 80 درجه ی سانتی گراد به مدت 10 تا 20 دقیقه قرار داد. سپس قطعه ی رنگ شده شستشو داده می شود تا جایی که دیگر رنگ پس ندهد.

روش های دیگری نیز برای آنودایز آلومینیوم وجود دارد که ویژگی های هر یک در جدول زیر آمده است.

در روشی که از اسید اگزالیک استفاده می شود و با علامت ستاره (*) مشخص شده، خودِ روکشِ ایجاد شده رنگی است و به رنگ زرد تا بُرُنزی شفاف ظاهر خواهد شد.

.

جدول پارامترهای موثر بر آنودایزینگ و مقدارهای بهینه ی هر یک

.

.

مطالب مرتبط:

.

.

www. etesalkootah.ir ||   2016-02-19 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.