.

.

یادم می آید چند سال پیش برای انجام یک سری آزمایش ها به یک منبع تغذیه ی اضافی احتیاج پیدا کردم. از یک طرف عجله داشتم و از سوی دیگر موضوع آنقدر ارزشمند نبود که به خاطرش یک منبع تغذیه بخرم یا بسازم. با نگاهی به دور و بر یک کِیس کامپیوتر کهنه و البته منبع تغذیه اش، که چند سالی در گوشه ی زیرزمین افتاده بود، نظرم را جلب کرد.

چند دقیقه بعد کیس کامپیوتر روی میز کار قرار داشت! منبع تغذیه را باز کردم و چشم تان روز بد نبیند: به قدری داخل آن گرد و غبار جمع شده بود که بی اختیار یک کلمه ی «اَه» خیلی طولانی بر زبانم جاری شد!

.

1-منبع تغذیه ی غبارآلود.

اول فکر کردم دوباره کیس را جمع کنم و برگردانم اش سر جای اول اش. اما به خودم هی زدم و تنبلی را کنار گذاشتم و با قلم مو به جان منبع تغذیه افتادم. خاک و گرد سالیان بود که از آن بیرون می ریخت، اما گوشه و کنارهایی که در دسترس نبودند، همچنان غبارآلود مانده بودند، مضاف بر این که دوده و سیاهی چنان به برخی افزاره ها چسبیده بودند که رفع آنها با قلم مو غیرممکن می نمود. غبار بسیار ریزدانه داخل سوراخ های بینی ام شده بود و دچار یک حمله ی حساسیتی شده بودم: دماغم می خارید و معلوم بود که غبار داخل منبع تغذیه آلرژی زا و مهاجم است.

در حالی که با پشت دست بینی ام را می خاراندم، به پشتی صندلی تکیه دادم و با خودم فکر کردم: چطوره این «کثافت» رو بگذارم توی ماشین ظرفشویی و بشویم اش؟! ولی قطعات الکترونیک و آب؟ دو دشمن دیرینه را کنار هم قرار دهم؟ خوب، میشه امتحان کرد، اگر نتیجه خوب بود که یک بار دیگر برتری دوستی بر دشمنی ثابت می شد، و اگر نه، حداقل تلاش خودم را کرده و تجربه ای آموخته بودم.

پیش از این که فکرم را به عمل آورم، ابتدا منبع تغذیه ی 150 واتی را به برق زدم و ولتاژهای خروجی آن را گرفتم تا از سالم بودن آن مطمئن شوم. دو ولتاژ 5/09 و 11/45 ولت را در کانکتور آن اندازه گیری کردم که نشان دهنده ی سلامت منبع تغذیه بودند.

.

2-اندازه گیری ولتاژهای خروجی برای اطمینان از سلامت منبع تغذیه.

روشن است که برای شستشوی دستگاه می بایستی اجزای محفظه ی آن را کاملاً از هم باز کنم. پس از دمونتاژ منبع تغذیه به واحدهای تشکیل دهنده ی آن، ابتدا شلنگ آب را روی آن گرفتم تا گرد و غباری که چندان سفت نبودند، شسته شوند.

.

3-شستشوی اولیه با آب.

سپس اجزای دستگاه را در ماشین ظرفشویی، در کشویی که معمولاً لیوان ها را می چینند، قرار دادم. در اینجا باید دقت کرد که کابل های دستگاه از کشوی سبدی آویزان نشوند و جلوی چرخش بازوی آب پاش ماشین ظرفشویی را نگیرند.

شستشو مطابق برنامه ی معمول در دمای 65 درجه انجام می شود و ماده ی شوینده و نمک سختی گیری آب و ماده ی درخشان کننده نیز حضور داشتند!

.

-در چیدن اجزا مراقب آویزان شدن کابل ها باشید تا مانع حرکت بازوی آب پاش نشوند.

پس از پایان فرآیند شستشو و خشک کردن در داخل ماشین، همه چیز مثل نو به نظر می رسید. به قول مرحوم پدر بزرگم: "شد مثل عروس!"

.

5-دستگاه شسته شده.

همه ی اجزا و افزاره ها می درخشند به نحوی که اگر مغازه ای در خیابان جمهوری داشتم، می توانستم منبع تغذیه را به عنوان نو و آکبند به خلق الله بفروشم!! اما شخصیت و منش ما الکترونیکی های عاشق علم از اخلاق سودجویانه فاصله ی زیادی دارد. ما کلاهبردار نیستیم!

.

6- از تمیزی همه چیز شده مثل عروس.

خوب، حالا، دیگه چه خبر؟!

پیش از این که دستگاه را دوباره جمع کنم و دوشاخه اش را به برق بزنم، روشن است که همه چیز باید 100% خشک شده باشد. خیالم بیش از همه نگران ترانس و سیم پیچ های دستگاه بود که خلل و فرج زیاد دارند و در حین کار خیلی گرم می شوند و ممکن است باقی مانده ی آب در آنها باعث ایجاد حباب و بخار در دستگاه شود که ممکن است به حالت های انفجاری هم منجر گردد. به همین خاطر توصیه می کنم که در هر صورت، موقع اولین امتحان دستگاه از عینک کار استفاده کنید. افزاره های دیگری که خشک شدن آن به طول انجامید، کلید روشن/خاموش و هواکش بودند.

پس از این که با موخشک کن و فشار باد داغ آن، با حوصله، همه چیز را خوب خشک کردم، با وجود این به دستگاه اجازه دادم تا یک روز تمام در هوای اتاق بماند. پس از آن بود که منبع تغذیه را دوباره جمع کردم.

امروز از آن زمان تقریباً سه سال گذشته است و این منبع تغذیه همچنان به سرویس دهی مشغول است.

تجربه ی خوبی بود.

.

.

مطالب مرتبط:

.

.

لینک در تلگرام

.

.

www.etesalkootah.ir ||   2015-12-01 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.