.

.

امروز داشتم مطلبی را در مورد قیام قرمطیان در بحرین می خواندم که به نام «ابوسعید گناوه ای» برخوردم. در نت برای کسب اطلاعات بیشتر جستجو کردم و به مطالب بسیار جالبی برخوردم.

.

بندر گناوه

.

اما در کنار مطلب اصلی، به گفتگویی که سایت "نجیروم" با یکی از پیران فرهیخته ی گناوه انجام داده بود، رسیدم. در گوشه ای از این گفتگو به اولین رادیویی که به گناوه وارد شد اشاره شده است که بسیار جالب است. آن را در زیر بخوانید:

.

"... بدون شک دوران کودکی شما مصادف با ورود برخی وسایل برقی و به نوعی وسایلی که برای اولین بار وارد گناوه شدند، بوده است. چه چیزهایی در ذهن شما از این موارد باقی مانده است؟

 

یکی از اولین رادیوها توسط مرحوم پدرم حاج عبدالرسول شمسی زاده وارد گناوه شد. این رادیو که به اندازه یک تلویزیون بود، ژنرال الکتریک بود که با یک دستگاه، یک پنکه و باتری بزرگی که به اندازه باتری ماشین بود، کار می کرد. پنکه آن در پشت بام و ترمز آن در پایین قرار داشت، وقتی باد می آمد ترمز را رها می کردیم. آن وقت پنکه به چرخش در می آمد و دینام درون پنکه با چرخشی که می کرد، باتری را شارژ می کرد و به این وسیله رادیو کار می کرد. وقتی رادیو شروع به کار می کرد، همه اهالی محل جمع می شدند..."

.

همان طور که از مطلب برمی آید، یک مولد برق بادی (پنکه) همراه رادیو بوده است. من اولین بار است که چنین مطلبی می شنوم که در آن زمان، یعنی در حدود سال های 1320 و حتی پیش از آن، از ژنراتور بادی برای تولید برق استفاده به عمل آمده باشد.

.

توربین بادی

.

جالب است بدانیم که در آن زمان ها، اگر جایی که رادیو نصب می شد، برق وجود داشت، مشتری می توانست یک شارژر باتری سفارش دهد. شارژرها با لامپ های یکسوسازی که با گاز آرگون پر شده بودند کار می کردند. نام شارژر ساخت جنرال الکتریک «تانگر» (Tungar) و شارژر ساخت شرکت وستینگهاوس «رکتیگان» (Rectigon) نام داشت. تانگر مخفف تنگستن و آرگون بود در حالی که رکتیگان مخفف رکتیفایر و آرگون بود. شارژرها در آن زمان کنترلی بر میزان شارژ باتری نداشتند و اگر استفاده کننده دقت نمی کرد، خطر اضافه شارژ، داغ شدن الکترولیت و حتی انفجار باتری وجود داشت.

.

اجزای یک رادیوی صحرایی در سال های 1320.

در آمریکا اولین رادیویی که با برق شهری یا جریان متناوب کار می کرد، توسط کمپانی آر.سی.ا. (RCA) در پاییز 1927 به بازار عرضه شد. این اولین باری بود که در رادیو از «ترانسفورمر کاهنده» برای تغذیه استفاده به عمل آمد. در تبلیغات تجارتی آن زمان، ترانس را «باتری حذف کن» می نامیدند!

آنتن های این رادیوها به صورت «سیم دراز» ی بودند که بین 20 تا 45 متر طول داشتند و به صورت افقی روی دیرک های چوبی بلندی که در دو انتهای بام نصب شده بودند، با کمک عایق «مـَقَـرِه» وصل می شدند. اگر در آن اطراف خط تله گراف یا تلفنی وجود داشت، آنتن می بایست در جهت عمود بر آن مستقر می گردید.

علاوه بر آنتن، رادیوها می بایستی یک «اتصال زمین» خوب هم می داشتند. «سیم زمین» رادیو معمولا به لوله ی آب وصل می شد و اگر لوله ی آبی در کار نبود، «میل ارت» در گودالی در زمین که لا به لا ذغال و نمک در آن ریخته بودند، قرار داده می شد. به این گودال «چاه ارت» می گویند.

.

متن کامل گفتگو را در سایت زیر بخوانید:

.

http://www.nejirom.com/index.php/2/2869-%DA%AF%D9%81%D8%AA%DA%AF%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%B1%D8%AD%D9%88%D9%85-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%AC-%D8%B4%D9%85%D8%B3%DB%8C-%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9%87.html

.

بد نیست بدانیم که مصری ها در 3500 سال پیش از میلاد از نیروی باد برای پیشرانی قایق های خود به صورت بادبان استفاده می کردند و از 2000 سال پیش از میلاد با اختراع چرخ بادی، تلمبه هایی را برای کشیدن آب نیل به زمین های کشاورزی خود که بلندتر از سطح آب رودخانه قرار دارند، به کار می انداختند. همین کار را چینی ها در سال 200 پیش از میلاد به انجام رساندند.

اولین آسیاب بادی، اما، اختراع ایرانیان است که با آن دانه های گندم و دیگر غلات را آرد می کردند. پانصد سال پس از آن، در سال های 1100 میلادی، این اختراع به اروپا رسید و اولین آسیاب های بادی برای آسیاکردن غلات در اروپا دیده شدند.

.

.

مطالب مرتبط:

http://etesalkootah.ir/1394/04/09/History_of_Radio_Iran

http://etesalkootah.ir/1394/07/07/57th._Anniversary_of_TV_in_Iran

http://etesalkootah.ir/1394/04/05/Our_First_TV_Set

.

.

منابع:

http://www.nejirom.com

http://radioheaven.homestead.com

http://www.instappraisal.com

http://www.oneillselectronicmuseum.com

http://www.radiomuseum.org

http://windcharger.org

http://learn.kidwind.org

.

.

www. etesalkootah.ir ||   2015-09-05 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.