.

.

گاهی برای پیچیدن یک ترانسفورمر لازم است که صرفه جویی کرده و از آهنِ هسته و پیچش های یک ترانس موجود استفاده کنیم. اما پیش از هر کاری باید برآورد و تخمینی از توان ترانسفورمر موجود داشته باشیم. حال اگر اطلاعاتی در مورد ترانسفورمر در اختیار نداشته باشیم، چگونه می توانیم توان آن را حدس بزنیم؟

Transformer-1

در پاسخ باید گفت که توان هر ترانسفورمر با وزن آن رابطه ی مستقیم دارد. به عنوان یک قانون عملی و تقریبی، توان ترانسفورمرهایی که در محدوده ی چند صد وات قرار دارند، برابر است با وزن ترانس ضربدر 70 وات. یعنی اگر وزن ترانسفورمری 4/5 کیلوگرم باشد، توان آن تقریباً برابر است با

Formel

در ترانسفورمرهای خیلی کوچک، ترانس هایی که چندین پیچش دارند، و ترانس های «های-ولتاژ» مقدار توان به ازای هر کیلوگرم وزن ترانس کم تر از مقدار پیش گفته است. در مقابل، در ترانس های بزرگ تر که بیش از یک کیلووات (کیلو ولت آمپر) توان داشته باشند، مقدار توان به ازای هر کیلوگرم وزن ترانسفورمر اندکی بیش تر از 70 وات است.

.

برآورد جریان از روی قطر سیم لاکی

برای انتخاب قطر سیم لاکی در پیچیدن یک ترانسفورمر تغذیه، معمولا از فرمول زیر استفاده می شود:

.

فرمول قطر سیم لاکی بر حسب جریان

.

در این فرمول تقریبی، d قطر سیم به میلی متر و I جریان پیچش بر حسب آمپر است. با یک تبدیل ساده می توان جریان پیچش یک سیم پیچ را از روی قطر سیم به کار رفته در آن حساب کرد:

.

فرمول جریان بر حسب قطر سیم لاکی

.

روشن است که می توان با داشتن جریان و ولتاژ پیچش اولیه یا ثانویه ی یک ترانس، توان آن را به طور تقریبی محاسبه کرد.

.

.

تاریخ آخرین به روز رسانی:

22 خرداد 1395

.

.

www. etesalkootah.blog.ir ||   2015-07-21 © 

2015 www.etesalkootah.blog.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.blog.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.blog.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه دات بلاگ دات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.blog.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.blog.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.blog.ir" بعنوان منبع مجاز است.