.

.
برای ساختن دوربین های دید درشب از نوع «تقویت کننده ی نور» و آزمایش ها و تجربه های دیگر با لامپ های الکترونی خلاء، یک منبع تغذیه ی کوچک با ولتاژ خروجی بالا برای تامین ولتاژ آنود لامپ مورد نیاز خواهد بود. در اینجا چنین مداری را به شما معرفی می کنیم. مداری که ولتاژ دو عدد باتری قلمی را به 70 ولت DC تبدیل می کند. با وجود این که در این مدار فقط از سه ترانزیستور، یک سیم پیچ و تعدادی افزاره های کوچک بهره گیری شده است، ولتاژ خروجی صاف شده ی تمیزی تحویل می دهد، طوری که می توان آن را حتی در تقویت کننده های لامپی برای تقویت صدای گوشی (هدفون) نیز به کار گرفت و صدای با کیفیت عالی دریافت کرد.

.

مدار تبدیل کننده ی ولتاژ مستقیم 3 ولت به 70 ولت

.

ویژگی برجسته ی این مدار در امکان به کارگیری آن در ساخت گیرنده های موج کوتاهی است که دارای لامپ پنتد هستند. در اینجا برای تامین ولتاژ «شبکه ی عایق» در این نوع لامپ ها، یک خروجی از طبقه ی میانی مدار چند برابر کننده ی ولتاژ، «کاسکاد»، بیرون داده شده که همچنین نوعی ولتاژ دندانه اره ای بر روی ولتاژ مستقیم آن سوار می باشد. در پریزی که با نام sg مشخص شده، دامنه ی این دندانه اره ها زیر یک ولت قله به قله است، اما در طبقات میانیِ دیگرِ کاسکاد، این مقدار به 10 ولت قله به قله می رسد. با این ولتاژها می توان ولتاژ شبکه ی عایق لامپ را از طریق یک پتانسیومترو یک خازن مدوله کرد تا به این وسیله نوسانات متناوب مدار گیرنده کاهش داده شود. این که فرکانس تناوب مدار گیرنده ی شما با خروجی این مدار هماهنگ باشد یا خیر، نمی توانم پاسخی بدهم. در اینجا باید در عمل امتحان شود که آیا با این مدار می توان تناوب مورد نظر را به دست آورد یا خیر.

در زیر مدار دیگری برای آنهایی که فقط یک باتری قلمی (شارژشو 1/2 ولتی یا معمولی روی-کربن 1/5 ولتی) برای تامین ولتاژهای فیلامان و آنود لامپ در اختیار دارند، تقدیم می کنیم. در این مدار ما در صورت استفاده از باتری 1/5 ولتی معمولی، یک خروجی تمیز DC به بزرگی 47 ولت و با جریان 2 میلی آمپر خواهیم داشت. اگر یک باتری شارژشوی 1/2 ولتی را به کار بگیریم، ولتاژ خروجی ما 37 ولت و جریان آن در حدود 1/7 میلی آمپر خواهد بود.

.

مدار تبدیل کننده ی ولتاژ مستقیم یک و نیم ولت به 37 ولت

.

توجه کنید که در این مدار «زمین» خط مثبت باتری است.

چوک ها (سیم پیچ ها) در هر دو مدار باید قابلیت استفاده زیرِ جریان یک آمپر را داشته باشند. همچنین مقدار خودالقایی یا «اندوکتانس» آنها باید تحت جریان یک آمپر داده شده باشد، زیرا همان طور که می دانید، مقدار خودالقایی سیم پیچ ها با جریان گذرنده از آنها متناسب است.

به جز خازن C2 در مدارها که از نوع سرامیکی است، بقیه ی خازن های غیرالکترولیت از نوع پلی استر و با ولتاژ کار 100 ولت به بالا باید باشند.

چون فرکاس کار این مبدل ها در حدود 10 کیلوهرتز است، برای دیودهای مدار کاسکاد از نوع سریع 1N4007 یعنی UF4007 استفاده کرده ایم.

نکته ی آخر این که هر نوع مشابهی می توان به جای 2N3109 به کار برد. این افزاره یک ترانزیستور معمولیِ دو قطبیِ ولتاژ بالا با مشخصات زیر است. مشخصات داده شده همگی «مقدار بیشینه ی مجاز» می باشند:

  •         ساختار ترانزیستور:            بی پلار NPN
  •         ولتاژ کلکتور- امیتر:          120 ولت
  •         ولتاژ کلکتور- بیس:           120 ولت
  •         جریان کلکتور:                   1000 میلی آمپر
  •         توان:                                  800 میلی وات
  •         فرکانس قطع:                     50 مگاهرتز
  •         ضریب تقویت جریان:         80 تا 240

.

.

مطالب مرتبط:

مبدل افزاینده ی 3/7 ولت به 12 ولت با افزاره های مجزا

راه هایی برای بهره گیری از کوئل خودرو برای تولید ولتاژهای خیلی زیاد

سیم پیچ ها، خودالقاها، سلف ها - 1: روش تعیین مقاومت داخلی خودالقاها

سیم پیچ ها، خودالقاها، سلف ها - 2- روش تعیین «خودالقایی» یا «اندوکتانس» سیم پیچ ها

سیم پیچ ها، خودالقاها، سلف ها - 3: تعیین «اشباع هسته» و «اُفت اندوکتانس بر اثر بارگذاری جریان مستقیم»

.

.

www.etesalkootah.ir ||   2016-12-01 © 

2015 www.etesalkootah.ir  © All rights reserved.

تمامی حقوق برای www.etesalkootah.ir محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از www.etesalkootah.ir در رادیو،  تلویزیون و رسانه های مشابه آن با ذکر واضح "اتصال کوتاه ات آی آر" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه  استفاده  کتبی از بخش یا تمامی هر یک از مطالب www.etesalkootah.ir در سایت های اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در www.etesalkootah.ir مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "www.etesalkootah.ir" بعنوان منبع مجاز است.

.

.